Ako podnikať v Amerike

Pre niekoľkými rokmi som na internete natrafil na blog Čecha, ktorý sa rozhodol podnikať v USA. Jeho meno bolo John Vanhara. Blog tohto podnikateľa som si čítaval vždy rád. Bolo mi sympatické, že sa snažil niečo vytvoriť. Jeho spôsob myslenia mi bol veľmi blízky, preto keď začal písať knihu, tak som si povedal, že ju musím mať. Teraz patrí kniha Podnikaní v USA medzi rodinné striebro mojej knižnice.

Ak by som mal charakterizovať túto knihu jedným slovom, tak by ním bolo slovo fantastická. Zvláštne čaro tejto knihy je v tom, že je to ako keby ste s Johnom sedeli na pive a on vám rozprával o tom, čo zažil. Text je napísaný veľmi pútavo a ak sa do knihy začítate, tak vám rýchlo zbehne čas. V knihe tiež nájdete množstvo rôznych fotografií z Johnovho podnikateľského života a tiež zaujímavé tipy na rôzne weby.

Amerika je krajina neobmedzených možností. Kniha je doslova príručkou ako tam podnikať. Sú to neoceniteľné rady a skúsenosti. Autor sa snaží myslieť mimo stereotypu a bežných konvencií. Odhaľuje čitateľovi, že veci sa dajú robiť aj inak. Jeho podnikanie nie je len podnikaním samotným, ale aj transformovanie autorovej filozofie do praxe. Filozofia vytvárania systému, tak aby fungoval svojbytne, je mimoriadne sympatická.

Podnikaní v USAKniha Podnikaní v USA svojim rozsahom nie je veľká. Má ani nie 150 strán. Obsah však stojí za to. Autor vás postupne prevedie všetkými aspektami podnikania. Od založenia až po riadenie zamestnancov. Tiež sa dozviete aké sú kultúrne rozdiely medzi Slovákmi/Čechmi a Američanmi. Tieto rady sú nad zlato aj v prípade, že sa vás téma podnikania týka len okrajovo.

Skôr než sa začítate do knihy, tak si musíte skontrolovať, či vás ešte nečaká niečo dôležité na práci. Lebo ak začnete čítať, tak sa od knihy tak skoro neodtrhnete. Ak máte aspoň trochu podnikateľského a dobrodružného ducha, tak celú knihu prečítate veľmi rýchlo. V pohode aj za dve popoludnia.

John Vanhara dosiahol presne to, čo si pred príchodom do Ameriky zaumienil. Vďaka jeho firmám je finančne nezávislý a slobodný. Môže si robiť, čo chce. Napríklad aj zahrať si volejbal uprostred dňa. Napriek tomu, že bez problémov už mohol ísť do dôchodku a relaxovať niekde na pláži, tak stále niečo buduje. Aj naďalej rozvíja svoje firmy, lebo ho to proste baví.

Myšlienky rozvíjané autorom by mali byť niečo ako povinným čítaním pre všetkých začínajúcich podnikateľov na Slovensku. Autor zastáva názor, že úspešné podnikanie sa dá rozbehnúť v akomkoľvek obore a s minimom kapitálu. Podnikateľov s takýmto predsavzatím potrebujeme ako soľ. Myslieť ináč než väčšina je komparatívna výhoda, ktorá môže byť tým malým rozdielom medzi úspechom a neúspechom.

Túto knihu jednoznačne odporúčam všetkým našim politickým reprezentantom, ktorí neustále rozprávajú o skvalitňovaní podnikateľského prostredia. Niektorými vecami by sa pokojne mohli inšpirovať. V texte knihy je vidieť ako produktívne môže na podnikateľa pôsobiť minimum byrokracie. Veci na Slovensku z ríše snov sú v Amerike bežná vec. Napríklad pri komunikácií podnikateľa so štátom. Čim menej toho štát od podnikateľa žiada, tým lepšie.

V diele Podnikaní v USA sa dozviete komplexné poznatky ako podnikať, ponoríte sa do myslenia podnikateľa, prípadne sa dozviete ako prijímať zamestnanca a ako ho kontrolovať či pracuje. Prečítanie knihy určite odporúčam každému, kto sa chystá podnikať. No nezaškodí, keď si ju prečítajú aj nejakí úradníci alebo bežní ľudia, aby pochopili o čom podnikanie vlastne je.

HODNOTENIE: 95%

.

.