Alice Munro – Drahý život

V knižnom svete sa pohybuje množstvo uznávaných a skvelých autorov, no Nobelova cena za literatúru sa každý rok ujde len jednému z nich. Minulý rok sa tejto pocty dostalo kanadskej spisovateľke Alice Munro. V krásnom veku 82 rokov sa stala 13. ženou spomedzi celkovo 110 ocenených autorov, ktorá si takúto cenu prevzala. My vám dnes prinášame recenziu na jej dosiaľ poslednú zbierku poviedok Drahý život.

Zbierka obsahuje 10 nezávislých krátkych príbehov a 4 mierne nadväzujúce poviedky inšpirované Drahý životživotom autorky. Hoci je každá poviedka iná, niečo majú predsa spoločné – životmi protagonistov otrasie udalosť, po ktorej už ich život nebude taký ako predtým. Neočakávané a prekvapivé okamihy, väčšie i menšie katastrofy, odhalené tajomstvá, a občas pre niekoho bezvýznamné maličkosti, no pre iných hlboké rany.

Vôbec sa nečudujem, že sú poviedky Alice Munro také obľúbené. Pri ich čítaní máte pocit, akoby ste počúvali príbeh niekoho, koho poznáte. Ide totiž o ľudské osudy, ktoré napísal sám život a stať sa môžu komukoľvek, aj keď nejde práve o bežné situácie. A to je jednou z vecí, ktoré robia diela tejto kanadskej autorky také atraktívne. Ďalšou je jej výnimočný štýl písania. Hoci by ste si možno mysleli, že do jednej krátkej poviedky sa toho veľa nezmestí, opak je pravdou. V prípade zbierky Drahý život je každý príbeh plný emócií, ktoré sa z protagonistov prenášajú rovno na vás. Niektoré z poviedok začínajú od konca, v ich závere sa však všetko vyjasní a motívy a konanie jednotlivých postáv získajú nový význam.

Je ťažké vybrať zo zbierky jednu obľúbenú poviedku. Každá je jedinečná, niektoré sa začínajú trochu nudne a rozbehnú sa až po niekoľkých stranách, iné vás upútajú hneď od začiatku. Rozhodne si však autorka svoju Nobelovu cenu zaslúžila. ;-) Zbierka Drahý život sa číta výborne a svojím voľnejším tempom je ideálna na pokojné a oddychové chvíle strávené s knihou.

.

———————————————————————————————————————

„Predstavivosť je všetko. Je to ukážka budúcich atrakcií života.“