Anthony Summers: Bohyňa

Biografia Marilyn Monroe v podaní Anthonyho Summersa je obsiahlym dielom z roku 1985 o živote Marilyn Monroe plnom lesku, mužov a neskôr zašlej slávy a drog. Tento investigatívny a mnohokrát oceňovaný novinár (sedem z jeho kníh získalo titul bestseller) si dal záležať, roky rokúce zbieral materiály a fámy o slávnej Marilyn, kým pred niečo menej ako tridsiatimi rokmi vydal tento životopis. Jasne rozlišuje, ktoré jemu poskytnuté informácie sú pravdivé, ktoré majú trhliny a nezabúda pridávať vlastný názor.

BohyňaTalentovaná herečka sa narodila ako Norma Jeane Mortenson 1. júna 1926 a zomrela ako Marilyn Monroe 5. augusta 1962, bola neuveriteľne rozporuplnou osobnosťou. Než sa stala celosvetovým kultom krásy a sexu, prešla si kľukatou cestou od pobytu v detskom domove (ako sama v každom rozhovore tvrdila) cez hangár, v ktorom pracovala, fotoaparáty, pred ktorými nahá pózovala až po postele režisérov filmov, v ktorých hrala alebo hrať chcela. Na druhej strane obdivuhodné na nej bolo, že tieto skutky bez hanby priznávala a sčasti posmešne voči kolegyniam z hereckej brandže, ktoré svätosväte tvrdili, že sa takejto formy úplatku režisérov nezúčastnili.

Zahrala si vo filmoch ako Slamený vdovec, Niekto to rád horúce, Mustangy (jej posledný a nedokončený film), či Páni majú radšej blondínky. Nikto presne nevie, koľkokrát bola vydatá, ale najdôležitejšími a najvýraznejšími mužmi v jej živote boli bývalý hráč baseballu Joe DiMaggio a spisovateľ Arthur Miller. DiMaggio bol pre ňu čosi ako hniezdo záchrany, ktorý vždy prišiel, keď ho potrebovala v časoch, kedy začala užívať narokotiká a Miller bol pre ňu akousi modlou – mal kvalitné vzdelanie, čo Marilyn chýbalo, ale napriek tomu bola veľmi bystrá a inteligentná. Manželstvo s Millerom však nevydržalo pre jej nespočetné milostné avantíry. Medzi nimi aj pletky s prezidentom Kennedym a jeho bratom Robertom, ktoré sa jej pravdepodobne aj stali osudnými. To však nebudem prezrádzať, autor tomuto zvláštnemu trojuhoľníku venuje niekoľko pikantných kapitol, aj pre tie sa knihu skutočne oplatí prečítať (odkrývajú aj súkromie Kennedyovcom, ktorým sa Summers tiež intenzívne venoval).

Je smutné ako táto nesmierne talentovaná, bystrá a krásna herečka upadla do ťažkých depresií, ktoré následne spôsobili jej náhly skon. Celý život túžila po deťoch, napriek tomu podstúpila niekoľko interrupcií a na sklonku života sa túžba po deťoch stala tým posledným, čo chcela. Milovala mužov, ale nevedela milovať len jedného. Depresie „liečila“ litrami šampanského a vodky a neskôr ťažkými barbiturátmi. V knihe sa často krát vyskytujú názory psychológov, ktorých tiež navštevovala. Pravdepodobne zlé rodinné zázemie a neveselé detstvo spôsobovali jej túžbu po dostatku pozornosti a na druhej strane neskutočnej hanblivosti, ktorá sa u nej prejavovala pred každým výstupom na scénu. Okrem mužov a tela bola Marilyn známa svojim vtipom, rozmarnosťou a neskutočnou nedochvíľnosťou. Prečítala som už množstvo životopisov a tento zatiaľ žiaden netromfol. Vrelo odporúčam nielen pre obdivovateľov Marilyn Monroe.

Petra Konarikova

———————————————————————————————————————–

“Women who seek to be equal with men lack ambition.”