Bernhard Schlink – Predčítač

Túto knihu som ihneď po prečítaní zaradila medzi svoje obľúbené. Zážitok z čítania mi nepokazil ani fakt, že mi ešte pred jej dočítaním traja ľudia nezávisle od seba a (prevažne) nechtiac vyzradili, ako sa skončí. A ani to, že sa som ju rozhodla čítať v nemčine, jazyku ktorý mi nie je veľmi blízky a pri ktorom ma moja slovná zásoba nútila prekladať každé druhé slovo – na druhej strane, čítanie knihy v origináli má isté čaro ;-) .

PredčítačÚstrednou témou Predčítača je vzťah Michaela a Hanny. Bernard Schlink napísal príbeh z pohľadu Michaela a rozdelil ho do troch častí.

Zvyknete sa dívať na páry, ktoré od seba delí značný vekový rozdiel cez prsty? Čo by ste povedali na dvojicu, v ktorej je muž o 20 rokov mladší od ženy? A čo, ak je ten muž ešte len chlapcom? Keď sa Michael prvý krát stretáva s Hannou, má ešte len 15 rokov. Hoci je Hanna podstatne staršia, stále je to atraktívna žena a postupne sa z nej a Michaela stávajú milenci. Mladý chlapec sa musí vyrovnávať nielen s Hanninou náladovosťou, utajením ich mileneckého pomeru a postupným ochladzovaním jeho citov k nej, ale aj s jej zvláštnymi požiadavkami – Hanna chce, aby jej pri každom stretnutí čítal úryvky z kníh. Práve do tohto obdobia vás zavedie prvá časť knihy. Michaelovo rozprávanie začína jeho prvým stretnutím s Hannou a končí Hanniným nečakaným odchodom.

Druhá časť sa odohráva o 7 rokov neskôr. Michael je študentom právnickej fakulty a spolu so spolužiakmi sa zapája do sledovania procesov voči vojnovým zločincom. Ide zdanlivo o jednoznačný proces – skupina príslušníčok SS stráže nechala počas 2. svetovej vojny zahynúť v požiari skoro 300 Židoviek. Existujú dôkazy aj svedectvo dvoch žien, ktoré ako jediné prežili. Jedine Michael má o ich vine pochybnosti – medzi obvinenými totiž spoznáva Hannu. Skutočne Hanna žiadala mladé Židovky, aby jej predčítali z kníh a potom ich poslala na smrť? Môžu byť strach a hanba z odhalenia jej veľkého tajomstva väčšie než strach z väzenia a obvinenia z vrážd?

V poslednej časti knihy sa Michael zamýšľa nad svojím skrachovaným manželstvom a Hanniným podielom na jeho neúspechoch v citovej oblasti. Hanna bola odsúdená na doživotie a Michael sa vyhýba stretnutiu s ňou až do chvíle, kým ju nemajú prepustiť.

Ako sa príbeh skončí a aké city v Michaelovi vyvolá opätovné stretnutie s Hannou sa dozviete z knihy :-) . Alebo z rovnomerného filmu (http://www.csfd.cz/film/234425-predcitac/) , ktorý je rovnako brilantný ako jeho knižná predloha. Predčítač rozoberá Michaelove citové dospievanie aj morálku hlavných postáv, najmä ich nerovný vzťah a Hannino odsúdenie. Na príklade tejto dvojice zobrazuje ľudské slabosti, idealizovanie si milovanej osoby a city meniace sa ako ročné obdobia – od búrlivej a vášnivej jari až po chladnú zimu. Tento netypický príbeh lásky si vás určite získa.

.

———————————————————————————————————————–

„Nemiluj knihy, aby si si nimi ozdobil svoj príbytok, ale preto, aby si nimi vyzdobil srdce i ducha.“