Chitra Banerjee Divakaruni – Vládkyňa korení

Občas sa k zaujímavej knihe dostanete skutočne len náhodou. Za iných okolností by ste po nej možno nesiahli alebo by ste si ju vôbec nevšimli. Až pokým vám ju niekto nedá do rúk. Mne Vládkyňu korení odporučila jedna milá zamestnankyňa istého košického kníhkupectva. Je dosť možné, že inak by som sa do jej čítania nepustila, možno by som si dokonca myslela, že je to nejaká kuchárska príručka.

Tilo je mladá Indka v starom tele, naučená rozumieť šepotu korenia a liečiť ním smútky, trápenia a bolesti svojich krajanov. Vládkyňa korenia, ktorá napĺňa túžby a sny ostatných, avšak nesmie vyhovieť tým svojim. Usadila sa v malom obchodíku v meste Oakland, kde ju našli všetci, ktorí ju potrebovali. Nebola však vždy Vládkyňou Tilo.

„Vím, jak požár páchne. Nikdy jsem nezapomněla na svou zničenou vesnici, i když je to už dávno. A také jsem to zavinila já. Kouř a spáleniště. Všechno doutná. Věci ničené požárem páchnou různe. Ložní prádlo, volský potah, kolébka. Tak stravují plameny vesnici. V městě je to asi jiné, autobusy a auta, sedací soupravy z umělé hmoty, vybuchujíci televizory. Pach spáleného masa je však všude stejný.“

Jej prvým menom bolo Najantára – nechcená dcéra, ktorá si však svoj obrovskou mocou a kúzlami podmanila svoju rodnú dedinu. Ľudia z celého okolia jej nosili zlato, šperky a iné vzácne dary, aby im kúzlami privábila úspech a ochranu. Ona im však priviedla len nešťastie a smrť. Vo svojej túžbe po dobrodružstve a vymanení sa z nudného života totiž privolala do svojej dediny pirátov, ktorí ju aj s jej obyvateľmi pochovali v plameňoch.

Bhágjavatí – také bolo jej nové meno po tom, čo sa stala najprv otrokyňou a neskôr vodkyňou pirátov. Pod jej vedením si piráti nahromadili obrovské bohatstvo a stali sa postrachom morí. Ani takýto život však mladú Indku neuspokojoval. Až kým nenarazila na tajomný ostrov.

Vládkyňa korení

Ostrov, ktorý neprijme každého. Ostrov, na ktorí sa s túžbou vydávajú tisícky dievčat a väčšina sa po odmietnutí so zúfalstvom vrhá do vĺn. Len hŕstka vyvolených smie ostať a stať sa žiačkami Prvej Matky. Naučiť sa dodržiavať pravidlá, rozoznať potreby iných, rozumieť koreniu a využívať jeho silu a schopnosti na pomoc iným. Práve tu sa zrodila Tilóttama, Vládkyňa korení, ktorá si vybrala za miesto svojho určenia Oakland. Miesto, ktoré bolo jej novým začiatkom – avšak aj koncom. Stačí totiž návšteva tajomného Američana v jej obchodíku s korením, aby sa jej neskrotné a pyšné srdce vymklo z pod kontroly. Dovtedy vzorná Tilo zrazu porušuje jeden zákaz za druhým a stráca kontrolu nad mocou korenia. Dôsledky jej nerozvážnych činov môžu byť katastrofálne nielen pre ňu, ale aj pre tých, ktorým chcela pomôcť.

Autorka knihy Chitra Banerjee Divakaruni vniesla do príbehu prvky exotiky aj mágie, ktoré vás určite okúzlia. Jednotlivé kapitoly sú pomenované podľa korení, čo príjemne zapadá do celkovej atmosféry knihy. Vládkyňa korení nerozpráva len príbeh Tilo a jej hľadania vlastnej cesty životom, ale aj príbehy jej zákazníkov, ktorých šťastný koniec závisí možno práve od nej. Príbehy Tiliných zákazníkov sa mi páčili možno ešte viac, než príbeh samotnej Tilo. Prišli mi akési bližšie, keďže riešili bežné ľudské problémy (a nie túžba znova stretnúť morské hady). Vedľajšie postavy mi boli sympatické a dychtivo som čakala, aký bude výsledok Tilinho čarovania. Avšak Tilo a jej Američana som si akosi nevedela úplne obľúbiť. Rovnako by som si vedela predstaviť aj lepší záver knihy – zdal sa mi pomerne mierny, avšak nechcem vám prezrádzať priveľa :-) . Veď koniec koncov, každý si na to môže vytvoriť vlastný názor, ktorý sa vôbec nemusí podobať tomu môjmu. Vy túto knihu rozhodne neprehliadajte tak ako ja a nečakajte, kým vám ju niekto vloží do ruky.  Tento kúzelný príbeh totiž určite stojí za to, aby ste po ňom siahli aj sami ;-) .

.

———————————————————————————————————————–

„V plytkej duši i mala ryba spôsobí zmätok. V obrovskej mysli i tá najväčšia ryba ťažko zdvihne vlnku.“