Dave Eggers – Hologram pre kráľa

Ak si zvyknete pred prečítaním samotnej knihy pozrieť jej popis a hodnotenia na internete, tak sa môžete pripraviť na to, že v prípade Hologramu pre kráľa vás zavalí vlna superlatívov od popredných amerických médií. „Nezabudnuteľné čítanie“ a „fascinujúca novela“ sú len malou vzorkou z nich. The New York Times Book Review dokonca zaradil knihu do svojho rebríčka 10 najlepších kníh roka 2012. Vanity Fair označili Davea Eggersa za „princa medzi mužmi“. 8-O Pôsobivé.

HologramAlan Clay je americký obchodník, ktorý hľadá v Saudskej Arábii riešenie svojich problémov. Stačilo jedno zlé manažérske rozhodnutie na to, aby sa ocitol po uši v dlhoch. A teraz potrebuje jedno stretnutie s kráľom Abdullahom, aby sa z nich vyhrabal. Zatiaľ čo so svojím tímom každý deň čakajú na príchod kráľa, Alan píše dlhé listy dcére, ktoré nikdy neodošle, spomína na svetlé aj temné chvíle svojho života a kariéry a dúfa, že za všetko jeho nešťastie nemôže on sám, ale zvláštny výrastok na krku. Osamelé chvíle mu spríjemňujú len občasné stretnutia s miestnym šoférom Yousefom, fľaša domácej pálenky a sny o úspešnom uzavretí kontraktu s Abdullahom.

Hologram pre kráľa je zrejme najzaujímavejšia kniha o ničom, akú som čítala. Mala som od knihy priveľké očakávania? Kto by nemal po všetkých tých chválach, čo o nej píšu! A možno som len v dobe, kedy som knihu čítala na takýto typ literatúry nemala práve náladu. Počas čítania som sa totiž dosť nudila. Monotónne činnosti, ktoré nešťastník Alan opakoval každý deň a nikam nevedúce čakanie na „Godota“ tento dojem ešte umocňovali. Nepomohlo ani zopár vtipov a zaujímavých zvratov, ktoré boli aj tak príliš krátke a nikam nevedúce na to, aby vyvolali záujem.

Celkovo na mňa kniha pôsobila dosť chaoticky. Je mi jasné, že ide o dielo fikcie, ale napriek tomu by som čakala aspoň miernu logiku. Napríklad, prečo by firma, ktorej ide o veľmi dôležitý a vysoko výnosný obchod týkajúci sa navyše sofistikovaného technologického produktu poslala na vybavenie kontraktu bývalého predavača bicyklov, ktorý o IT nevie vôbec nič? A ako sa stala zo sebavedomého a vynikajúceho obchodníka vystrašená troska, ktorá trávi celé dni tým, že sa ľutuje? Pád na dno človeka určite zdrví, avšak na obchodníka s bohatými skúsenosťami sa Alan v Saudskej Arábii správal ako čerstvý absolvent, ktorý je v práci prvý deň :roll: .

Ospravedlňujem sa za túto kritiku a rozhodne nechcem nikomu knihu znechutiť, ani nikoho odradiť. Veď koľko ľudí, toľko chutí. ;-) Avšak zo všetkých kníh, ktoré som stihla tohto roku prečítať (je ich 28) sa mi táto páčila najmenej. A možno k tomu v nemalej miere prispelo to, že ju považujem za značne preceňovanú. „Fascinujúca novela“? Jedna z TOP 10 kníh roka? Ani náhodou. Alebo som len ja nepochopila nejaký skrytý úmysel autora? :-D Je však ešte len máj  a šanca, že sa mi do rúk dostane ešte niečo horšie, je veľká. :-P

Ak ste Hologram pre kráľa čítali, tak mi v komentároch pod článkom alebo na facebooku dajte vedieť, či ste pri ňom nezaspali. :lol:

.

———————————————————————————————————————