Dobroslav Chrobák- Drak sa vracia

Volá sa Martin Lepiš, no nikto mu nepovie inak ako „Drak“.  Vysoký silák, ktorý raz dokonca prežil aj pokus o podpálenie. Pre svoj nejasný pôvod a navonok záhadný, samotársky spôsob života sa počas neúrodných rokov stáva terčom rôznych povier. Jeho kroky údajne spevádzajú ohne, povodne, hlad a choroby. „Tak aspoň usúdila dedina a taká musela byť pravda.“ Nepochopenie, klebety a zúfalé časy doviedli ľudí k zlovestnému záveru. „Nemou dohodou dospeli k rozhodnutiu, že ho musia odstrániť spomedzi seba.“ Podarilo sa. Aspoň na čas.

Večerný pokoj v malej dedinke na úpätí Vysokých Tatier však náhle narúša zvonenie na poplach. Opitý zvonár… „Korheľ akýsi, celú dedinu vyplašil.“ Eva však tušila, že jej ubíjajúcu večernú rutinu prerušilo čosi iné ako falošný poplach. Vysvetlenie prišlo až s návratom jej manžela Šimona. „Vrátil sa ti… vrátil sa Drak.“ Po večeroch naňho často myslela aj dlho po tom, ako raz bez rozlúčenia odišiel. Drakov návrat je ale v dedine vnímaný ako predzvesť ďalšieho nešťastia. Všetci sa mu vyhýbajú, nechcú ho ani spomenúť a najradšej by naňho ani nemysleli.

Drak sa vraciaNajväčšmi je ale novinkami o Drakovom návrate zachmúrený Šimon. „Že ho Eva mala rada? Ale veď o tom dobre vedel, keď si ju bral. Že ho ešte stále má rada? No, a čo sa proti tomu dá robiť? Čo on môže proti tomu urobiť? Odpratať draka?“ Práve takéto riešenie by uvítali ostatní chlapi z dediny,  no čin samotný škodoradostne prenechávajú práve na Šimona.

Čoskoro ale prichádzajú väčšie problémy- suchá a rozsiahle požiare. V ohrození je nielen pastva pre dobytok, ale aj o dobytok samotný. Richatár zvoláva obecný výbor, no ani ten si so situáciou nevie rady. Práve v tom sa nečakane objavuje Drak, aby ponúkol riešenie. Je ochotný doviesť ohrozený dobytok späť do dediny a nechce za to nič, len aby mu znovu dovolili kopať za dedinou hlinu na svoje hrnce.  Dostáva však prísne ultimátum. Ak sa do týždňa nevráti aj s dobytkom, podpália mu chalupu. Aby sa uistili, že Drak ich naozaj nechce oklamať, posielajú s ním aj Šimona.

A tak sa začína náročná púť dvoch hlavných hrdinov plná bohatých lyrických opisov tatranskej prírody. Zatiaľ čo Drak má cieľ jasný, hoci čitateľ ostáva ohľadom jeho zámerov až do konca na pochybách, pre Šimona sa skutočná cesta plná zvratov odohráva v jeho vnútri a na jej význam prichádza len postupne. „Čím ďalej je totiž zrejmejšie, že v hre, do ktorej sa s Drakom pustil, nie je v stávke už len Eva, ale ešte aj čosi iného, väčšieho, významnejšieho…“

Zaujímavý citát Josepha Conrada hneď v úvode  knihy Drak sa vracia odhalí svoj skutočný význam až po plnom rozvinutí príbehu: „Hľadanie stratenej cti, lásky a dôvery ľudí tvorí vhodnú látku pre hrdinskú rozprávku.“ Je však toto dielo skutočne rozprávkou? V kontexte doby (prvé vydanie vyšlo v roku 1943) môže samotný výber žánru poukazovať na prirodzenú ľudskú tendenciu aj v zložitých časoch hľadať jednoduché odpovede; snahu o čiernobiele rozlíšenie komplexného na dobro a zlo. Rovnako hrdinovia uvedomujúci si dôležité veci v polospánku, teda na pomedzí snového a skutočného nemusia byť čisto rozprávkovým prvkom. Ostatne, nie všetky naše životné rozhodnutia sú tak celkom racionálne a nie všetky dôležité zistenia prichádzajú po zrelej úvahe…

.

Tomáš Púchly

———————————————————————————————————————–