Ernest Hemingway – Muži bez žien

Jedno z prvých diel Hemingwayovej obsiahlej bibliografie predstavuje prehľad všetkého, čím je typická jeho tvorba. Dávno pred Starcom a morom, či  Komu zvonia do hrobu vydal zbierku často nápaditých poviedok pod názvom Muži bez žien. Príbehy sú plné dynamiky a často nezmyselného a len zotrvačného žitia, a i tak sú postavy súčasne charakteristické svojou vnútornou statickosťou.
V zbierke nájdeme i do objemu rôznorodé poviedky. Od tých naozaj krátkych, len o niečo málo vyše tisícky slov, teda necelých dvoch strán ako Jednoduchá otázka či Banálny príbeh, až po dlhšie ako napríklad „športová“ 50 tisíc, či vyše dvadsať stranová V cudzej krajine.
Čitateľovi sa ponúka pohľad na Hemingwayove chápanie rodiny, mužov a žien, rasy, etnicity a mužnosti. Autor často obviňovaný z misogynie sa ani tu neubránil a jeho zbierka sa tiež ženským postavám vyhýba. A aj z tých mála žien, ktoré v poviedkach nájdeme, jedny buď svojich chlapov podviedli, druhé umreli, alebo sa rozvádzali. Náplňou zbierky sú tak viac či menej osamelí chlapi žijúci život, ktorý nepraje vzťahom, ako vojaci, cestujúci obchodníci, športovci, či ťažko pracujúci a iní osamelí bežci.
Tematicky navzájom nesúvisiace poviedky spája len istá osamelosť, samotárstvo a život oddaný či odovzdaný zdanlivo bezcieľnej ceste, pretože nie je ženy, ktorá by to šialené odhodlanie hľadania zmyslu skrotila. V zbierke nájdeme jeden naozaj krátky dialóg rímskych vojakov, ktorí toho dňa ukrižovali Krista. Aj oni boli osamelí, aj oni pili.
V poviedke Neporazený, uvidíme býčie zápasy pohľadom toreádora, ktorý čitateľovi s porozumením odhaľuje ten dôvod, prečo toto podujatie vôbec fungovalo a čo na ňom tie davy fascinovalo. Ten boj, divadlo, tri akty, rovný súboj nervovo vydráždeného človeka s na smrť vydráždeným zvieraťom. Príbeh z talianskeho frontu z prvej veľkej vojny pod názvom V cudzej krajine, predstavuje tri roky dopredu tému, ktorú naplno rozvíja vo svojom prvom veľkom románe Zbohom zbraniam.
Veľmi zaujímavá je poviedka Vrchy ako biele slony, ktorá ponúka dialóg jedného muža a jednej ženy taký typický a dokonalý, že aj keď sprvu neobjavíme, o čom vlastne tento dialóg vedú, jeho vernosť núti sa k nemu vrátiť. V momente, keď si uvedomíme, čo je to „to“ sa celá poviedka významovo posúva a Hemingwayova schopnosť verného dialógu bez vysvetľovania a bez umelých barličiek pre čitateľa veľmi príjemne prekvapí a poteší.
Jedna z mála Hemingwayových „amerických“ poviedok s názvom 50 tisíc odhaľuje svet profesionálneho boxu. Tento športový príbeh rozprávajúci o obrovskom finančnom rozmere boxu a jeho úzkom prepojení na stávkovanie autor uzatvára cynicky-realistickou vetou o najväčších boxerských zápasoch Ameriky v Newyorskej športovej hale Medison Square Garden: „Tak sa stávkovalo v Garden“.
Celá zbierka pôsobí dojmom odovzdanosti. Odovzdaní sú osamelí muži a odovzdane sa javí medzi nimi aj samotný Hemingway, ktorý niektoré tieto poviedky odovzdal čitateľovi akosi z nutnosti, len tak z postele, opitý a bez záujmu, čo nespochybňuje ich kvalitu, naopak potvrdzuje Hemingwayovu nezjemňujúcu úprimnosť a tým aj osobitný štýl, ktorým vďačí za svoju výnimočnosť.

———————————————————————————————————————

„Zo všetkých živočíchov len človek sa vie smiať, hoci má na to najmenej dôvodov.“
- Ernest Hemingway