Etgar Keret

Etgar Keret je izraelský spisovateľ a v súčasnosti je jeden z najobľúbenejších poviedkárov. V minulosti písal skeče do televízneho seriálu a spolupracoval pri tvorbe komiksov, no známy je najmä ako autor krátkych poviedok. Patrí k najviac predávaným izraelským autorom. Svojím absurdným až provokatívnym štýlom vie krátke poviedky aj pri témach plných klišé a známych symbolov ironizovať svojím typickým čiernym humorom. V zahraničí boli jeho knihy preložené do 31 jazykov a mnohé sa stali predlohami krátkych filmov.

V týchto dňoch vychádza jeho nová kniha Sedem dobrých rokov. Moja pozornosť sa však sústredila na jeho skôr napísanú knihu Zrazu klope ktosi na dvere. Kniha je rovnomenná s jednou z poviedok, v ktorej sa ocitáme v izbe s autorom a 3 mužmi so zbraňou v ruke, ktorí ho nútia vyrozprávať príbeh. A tak rozpráva. Poviedky sú rôznorodé. Niektoré sú absurdným príbehom s dávkou rovnako absurdného humoru. Dokonca nie vždy ide o príbeh, jeho poviedky sú niekedy len opisom osoby. Znova vtipné, s trefnými a presne zasadenými poznámkami, bez okolkov. V iných zasa rozpráva o úplne bežnom človeku, ktorý môže byť trebárs vašim susedom a zažíva úplne bežné veci. Autor sa nesnaží vnucovať nám žiadne morálne poučenia, ba naopak. Bez prikrášlenia nám opisuje obyčajné ľudské zlyhania a neodsudzuje. Aj vďaka tomu sa kniha číta úplne prirodzene a jednoducho.

Ako sa vyjadril autor, ani on sám niekedy nevie, o čo pôjde v tej ktorej poviedke. “Často si sadnem k počítaču s tým, že idem písať román, ale o tri strany ďalej môjho hrdinu zrazí autobus,” povedal Keret v jednom rozhovore. A túto spontánnosť hraničiacu občas s absurdnosťou je v jeho poviedkach cítiť. Čítam príbeh o narodeninovej oslave, ktorý sa vyvíja skutočne tajomne a napínavo a ja sa neviem dočkať rozuzlenia. Ono však nepríde. Chvíľu som sklamaná, no ponúka to priestor pre moju fantáziu. A kniha zasa ponúka ďalšiu poviedku. Rovnako dobrú, niekedy ešte lepšiu. Autor je skutočne majstrom krátkej poviedky. Vtiahne vás do deja, svojím osobitým humorom vám s vážnou tvárou porozpráva príbeh a vy sa pousmejete. Akoby ste tých ľudí poznali, súcitili s nimi, boli s nimi v tom parku, na oslave, v svete klamstiev, kdekoľvek, kam vás autor zavedie.

Poviedky sa líšia dĺžkou, realistickosťou a témou, ale nelíšia sa kvalitou. Škoda, že je ich obmedzený počet. Keretovu novú knihu si určite kúpim a už teraz sa teším, ako ju za pár dní zhltnem.

————————————————————————————————————-

„Múdri plodia múdre myšlienky, a blázni ich rozširujú.“