Fitzgerald – Príbehy Pata Hobbyho

F. S. Fitzgerald patril k autorom tzv. stratenej generácie. Skupine autorov, ktorí zažili Prvú svetovú vojnu a vo svojich dielach potvrdzovali tenziu nedôvery voči spoločnosti a dezilúziu z budúcnosti, dala názov Gertrude Steinová, okolo ktorej sa v Paríži začiatkom minulého storočia títo spisovatelia sústreďovali. Fitzgerald prežil dôležitú časť svojho života v Paríži (z hľadiska tvorivej intenzity a kvality tvorby) a v dvadsiatych rokoch napísal najznámejšie diela, ako napr. Veľký Gatsby alebo Krásni a Prekliati. Ku koncu svojho života však prežíval mnohé neúspechy, jeho popularita sa vytrácala, a bol preto nútený nájsť si prácu – zamestnal sa vo filmových ateliéroch v Hollywoode.

Práve v tomto prostredí sa odohráva skupina sedemnástich poviedok s názvom Príbehy Pata Hobbyho, ktoréFrancis Scott Fitzgerald rámcuje ústredná postava hlavného hrdinu a už spomínané prostredie. Čitateľa k prostrediu neviaže reťazový dej, ktorý by jednotlivé epizódy spájal. Nie je zložité dostať sa do každého príbehu, do jeho celistvosti, pretože autor čitateľa vnára vždy do novej zápletky a oboznamuje ho s novými postavami. Iba niektoré spájajú líniu jednotlivých epizód, aby tak potvrdili pravdivosť tvrdenia o hlavnom hrdinovi a podčiarkli autentickosť čŕt z jeho života. Poviedky sú pre čitateľa rovnako jednoduchšie vnímateľné aj vďaka tomu, že čas tu nezohráva rolu, Fitzgerald vytvoril zápletky, ktoré sa odohrávajú v akomsi vákuu, akoby čas neplynul.

Tak sa dostávame do atmosféry Hollywoodu po Prvej svetovej vojne, kedy je zmietaný rôznymi finančnými opatreniami a mnohí, nielen starí tvorcovia, majú ťažkosti prežiť. Tu spoznávame hlavného hrdinu poviedok Pata Hobbyho, vykresleného, ako zúfalého človeka, v krajnom prípade by sa dalo povedať, že bezcharakterného, nakoľko ho autor v celom deji prezentuje, ako zaznávaného, zbytočného tvorcu, ktorý kvôli znovuzískaniu práce vo filmovej brandži využíva rôzne špekulácie a podvody. Tie však nie sú v tak veľkom rozmere, že by zásadne ovplyvňovali prostredie, v ktorom Pat žije, ani nijakým spôsobom neovplyvňujú Patov charakter. Postava Pata ostáva vo všetkých poviedkach nemenná, jej charakter autor približuje nepriamou, zato však ľahko stráviteľnou charakteristikou. Autor tu vytvoril postavu, ktorá čitateľa sprevádza všetkými príbehmi, nevystupuje však v roli rozprávača, nijakým spôsobom sa nevyvíja, neostáva poznačená rôznymi príhodami, ktoré sa v jej živote odohrávajú. Pat je hrdinom rojkom, ktorý sa rád oddáva predstavám o sláve, ktorá ešte môže prísť, nevie pritom pochopiť, že je nenávratne preč a je preň nemysliteľné postaviť sa pevnými nohami na zem a prakticky riešiť svoje problémy. Namiesto toho svoje posledné a ťažko zarobené peniaze míňa na whisky a novú košeľu.

Fitzgerald poviedky napísal a starostlivo zoradil v poslednom roku svojho života. Ako už bolo avizované na začiatku, bolo to obdobie, kedy on sám zažíval existenčné ťažkosti a nevedel prijať ťažkú realitu svojej zašlej slávy, preto v príbehoch možno nájsť autobiografický rozmer. Je však len otázkou, do akej miery, život Pata bol štedro okorenený autorovou fantáziou, nakoľko sa môže zdať absurdnou predstava, že Fitzgerald si hľadal drobné práce v Hollywoode podvodmi.

Prostredie nie práve toho najproduktívnejšieho obdobia v Hollywoode, poskytuje autorovi priestor na vytvorenie rôznych postáv a postavičiek, s menším, či väčším vplyvom na filmový priemysel. Postáv, ako je Pat Hobby, sa tu v tomto období vyskytuje veľké množstvo. Ich správanie, rovnako, ako Patovo, je autorom ospravedlňované nehasnúcou láskou k filmu a k práci v štúdiách. Takmer vo všetkých poviedkach sa vyskytuje postava ženy, ktorá, ako oporný bod a impulz ku konaniu hlavnej postavy, vystupuje v jednotlivých príbehoch v rôznej úlohe. Raz je to mladá, neskúsená komparzistka, inokedy Patova bývalá manželka. Ten má, ako starý švihák, pochopiteľne, zálusk na krásne ženy a jeho vkus sa nepoddáva skutočnosti svojho postavenia. Ženy tu slúžia, ako kompenzácia, ako podpora jeho vlastného, strateného ega. Epizódy so ženskými postavami sa spravidla, ako vlastne takmer všetky jeho pokusy, končia neúspechom a výsmechom s humorným vyznením. Prípadne trápnym zauzlením a ešte trápnejším vyvrcholením, z čoho si však Pat, ako správny špekulatívny človek, vie vziať niečo pre seba a uspokojiť svoje ego.

Príbehy Pata HobbyhoV poviedkach sa čitateľ rovnako môže stretnúť s motívom medziľudských vzťahov, pravda, nakoľko je len možné ich rozvinúť v hollywoodskom prostredí, kde sa každý snaží prežiť a vyťažiť zo situácie ,,niečo pre seba“. Stretávame tu tiež Patových dávnych priateľov, ktorí, už len kvôli spomienkam na dávnu spoluprácu, vyznačujú svoje správanie pozitívne voči jeho osobe, čo sa ukazuje v príležitostnej práci, ktorá sa mu vďaka nim naskytá. Postavy sú rovnako vykreslené ako stále charaktery, s miernym sklonom k láskavosti, iba však v rovinách konvencií.

Fitzgeraldovo zaradenie do generácie stratených autorov sa ukazuje aj v dikcii použitej v knihe, jeho jazyk je publicistický, v istých okamihoch až vecný a ľahko zrozumiteľný. Kniha Príbehy Pata Hobbyho môže byť zaujímavá predovšetkým pre čitateľov, ktorí sa chcú dostať bližšie k vnútornému životu Hollywoodu, k jeho hlavnej tepne, priamo do štúdia Paramount, pre väčšinu ľudí notoricky známe, a to najmä do prostredia menších postáv vo veľkom svete filmu a ktorí nevyhľadávajú zložité čítanie, ťažké na vnímanie, či pochopenie. Autorov odkaz v týchto príbehoch je však značne silný. Ponorenie do posledných mesiacov jeho života a priblíženie situácie, v ktorej sa v tomto období sčasti nachádzal, by malo byť dostatočne silným impulzom zvedavosti, aby po nej siahli.

.

Cordell

———————————————————————————————————————–