Fredrik Backman – Muž menom Ove

Oveho príbeh je smutno smiešne rozprávanie o živote jedného starého frfloša, akého iste aj vy máte vo svojom okolí. Fredrik Backman vykreslil bežné a pri tom nevšedné dni tohto hrdinu veľmi príťažlivým spôsobom. Aj keď kniha nie je žiadnym bestsellerom, napriek tomu si získala mnohých čitateľov a Oveho priaznivci sa určite tešia aj na pripravované filmové spracovanie.

„Smutnosmiešne rozprávanie o láske, neporiadnych susedoch, kvalitnom náradí a aute značky Saab.“

Ove je typickým uhundraným starým frflošom, no za jeho súčasným charakterom sa skrýva dlhý príbeh. Jeho otec ho odmalička viedol k poctivosti a Ove si ho vzal za vzor. Po smrti jeho matky a otca sa však životom musel prebojovať sám, ale z jeho charakteru neubudlo za žiadnych okolností.
Život mu postavil do cesty množstvo prekážok, no po tom, čo jeho manželka umrie a v práci ho prepustia sa Ove odmieta zmieriť s pocitom zbytočnosti a menejcennosti. S jeho rozhodnutím, neprekážať viac na tomto svete však do jeho života vstupujú noví susedia a s nimi množstvo humorných situácií. Ove sa ako samozvaný strážca poriadku v ich štvrti všemožne snaží o dodržiavanie disciplíny a jeho plány teda idú každý deň bokom. Mladá rodina, v zložení neschopného „ajťáka“, panovačnej tehotnej matky, neznesiteľnej „sedemročnej“ a ešte neznesiteľnejšej „trojročnej“, sa doslova nabúra do Oveho života a so sebou prináša mnoho úsmevných, komických aj dramatických udalostí.
Nedá sa povedať, že je to kniha, pri ktorej sa budete v jednej chvíli nekontrolovateľne smiať a v druhej chvíli plakať. Myslím, že pravdepodobne nebudete ani potrebovať vreckovky. V každom prípade je to kniha, ktorá vám vyčarí úsmev na tvári aj smútok v duši a zároveň kniha, ktorá vám okrem príjemne strávenej chvíle dá aj schopnosť vidieť zmysel v beznádejnej situácii.

———————————————————————————————————————

“Aj o vetre, ktorý trhá plachty, sa dá povedať, že ich zároveň formuje do tvaru krídel.”
- Antoine de Saint-Exupéry