Gabriel García Márquez – Smutné pobehlice a veľká matróna (dvojrecenzia)

Opäť Márquez. :-D Na našom blogu ste si doteraz mohli prečítať recenzie na tri diela tohto významného kolumbijského autora (Láska v čase cholery; Sto rokov samoty; Patriarchova jeseň) a ja ako jeho veľký fanúšik vám dnes predstavím ďalšie dve z jeho kníh.

***

Spomienka na moje smutné pobehlice je krátkym príbehom lásky medzi bezmenným starcom a mladou dievčinou. Hoci má starý pán už 90 rokov, prvýkrát sa zamiluje až v tomto pokročilom veku – jeho srdce zahorí láskou k len 14-ročnej mladučkej prostitútke.

„Nikdy som sa nevyspal so ženou, ktorej by som nezaplatil, a zopár tých, čo neboli od remesla, som presvedčil rozumom alebo silou, že si musia vziať peniaze, aj keby ich mali hodiť rovno do smetí. Mohol som mať zo dvadsať rokov, keď som si začal robiť zoznam, kam som si poznačil meno, vek, miesto plus stručnú poznámku o zvláštnych okolnostiach a štýle. Do päťdesiatky sa mi nazbieralo päťstoštrnásť žien, s ktorými som bol aspoň raz.“

(Spomienka na moje smutné pobehlice)

Táto útla knižka je tak trošku zvráteným, no zároveň dojímavým rozprávaním o nezvyčajnej prvej láske. Starec si svoju vyvolenú idealizuje, obdivuje ju a nosí jej drobné aj cenné dary. Dievčina počas stretnutí so starcom spí alebo spánok predstiera, no práve o to viac ju on ľúbi. Čím menej o nej totiž vie, tým dokonalejšia a čistejšia je v jeho predstavách a snoch. Popri nočných stretnutiach s kráskou si starec pripomína niektoré zo svojich predošlých mileniek a spomína na svoj život.

***

Pohreb veľkej matróny je zbierkou siedmich krátkych príbehov (Pohreb veľkej matróny; More strateného času; Veľmi starý pán s obrovskými krídlami; Najstarší utopenec na svete; Smrť prekoná aj lásku; Dobrák Blacamán – predavač zázrakov; Posledná plavba strašidelnej lode). Ak ste doteraz od Márqueza ešte nič nečítali a chcete začať s niečím kratším a nenáročným, tak odporúčam práve túto knihu. V jednotlivých poviedkach nájdete charakteristické znaky autorovho písania, ktoré sú typické pre mnohé z jeho diel – prvky magického realizmu, prostredie prímorských mestečiek alebo krutosť, bieda a melanchólia postáv.

„Na druhý deň všetci vedeli, že v Pelayovom dome majú zajatého anjela z mäsa a kostí. Hoci nesúhlasili s názorom múdrej susedy, podľa ktorej sú dnešní anjeli utečencami, čo prežili nebeské sprisahanie, nemali srdce, aby anjela dobili na smrť palicami.“

(Pohreb veľkej matróny: Veľmi starý pán s obrovskými krídlami)

***

Hoci má Márquez vo svete veľa obdivovateľov, nie každému sú jeho diela po chuti. Zatiaľ čo jedni ho chvália a zbožňujú, iní považujú jeho knihy za nudné, zvrátené a ťažko čitateľné. Ja zaraďujem Márqueza medzi svojich obľúbených autorov, je ale náročné odhadnúť, či sa budú jeho diela páčiť aj vám alebo nie. Ak však chcete dať tomuto autorovi šancu, možno siahnete práve po jednej z kníh, ktoré som vám predstavila v tejto recenzii. Obe sú tenučké a majú menej ako 130 strán, takže ich prečítate určite rýchlo ;-) .

———————————————————————————————————————–

„Milencovi býva žena vernejšia ako manželovi.“

-Gabriel García Márquez