Gayle Formanová – Zostaň so mnou (Ak zostanem)

Mia je mladá a talentovaná violončelistka, ktoré má pred sebou skvelú budúcnosť. Stačí však jeden krátky moment, jedna cesta autom, jedna chvíľka nepozornosti a celá Miina budúcnosť je ohrozená.

Smrť často tvorí významný a zlomový moment v knižných príbehoch, ktorý pripraví o život niektorú z obľúbených alebo menej obľúbených postáv, alebo jej prinajmenšom podstatne ovplyvní život. A hoci zvyčajne takéto „šokové“ momenty striehnu na čitateľa v priebehu alebo v závere deja, v knihe Zostaň so mnou sa so smrťou stretávame hneď na začiatku. Mia pri autonehode stráca rodinu a sama sa ocitá na hranici medzi životom a smrťou. Kým je jej telo v kóme, Miina duša putuje nemocnicou, pozoruje príbuzných, spomína na minulosť a uvažuje, či má zmysel budúcnosť bez milovaných  rodičov a brata. Je jej láska k priateľovi Adamovi dostatočným dôvodom na to, aby sa rozhodla zostať? Alebo ma vzdať svoj boj a nasledovať rodičov?

„Leziem na násyp, aby som lepšie videla na auto. Vôbec však už nepripomína auto. Je to kovová kostra bez sedadiel, bez cestujúcich. To znamená, že zvyšok mojej rodiny musel vyletieť z auta podobne ako ja. Utieram si ruky do sukne a vykročím na cestu, aby som pohľadala rodičov a brata.“

Kniha Gayle Formanovej Zostaň so mnou, ktorú môžete nájsť aj pod názvom Ak zostanem,  je o neľahkom vnútornom boji mladého dievčaťa. Má zostať? Chce ešte vôbec žiť? Znie to ako dojímavý príbeh plný očakávania, mňa však veľmi nepresvedčil. Možno som na tento typ literatúry už pristará :-D . Skôr by som túto knihu odporučila mladším ročníkom v tínedžerskom veku. Hoci znie téma príbehu sľubne a emotívne, mne sa tam práve tých emócií zdalo akosi málo. Kniha ma nedojala, nesúcitila som s hlavnou hrdinkou, nerozplakala som sa v závere – proste nič. Dočítala som ju bez toho, aby vo mne zanechala akýkoľvek pozitívny alebo negatívny dojem. Je ťažké povedať, či je tá kniha taká nudná, alebo som ja taká bezcitná :-D . Celkové spracovanie témy sa mi zdalo mierne nezáživné a jednoduché. Je to škoda, takáto téma by sa dala určite podať aj lepšie. Ak ste však mladí a nenároční čitatelia, tak vás táto kniha zrejme osloví viac.

Zostaň so mnou sa dočkala aj svojho filmového spracovania s Chloë Moretz v úlohe Mie.

———————————————————————————————————————

„Život je na to, aby človek stúpal, a nie klesal.“