Haruki Murakami – Nórske drevo

Haruki Murakami je významný japonský autor, ktorého bibliografia zahŕňa nie práve málo románov a poviedok. Jeden jeho román však svet zaujal oveľa viac a to dielo, ktoré je názvom rovnomenné k svetovo známej piesni skupiny Beatles, Nórske drevo. Murakamiho milostný príbeh si od jeho vydania v roku 1987 získal milióny čitateľov a vďaka jeho filmovému spracovaniu v roku 2010 sa ich počet ešte zvýšil.

Ústrednou témou románu sú milostné „spletence“ mladých a dospievajúcich ľudí v Japonsku. Autor okrem citových záležitosti a japonských reálií zachytáva aj tamojší študentský život a vďaka knižným osudom hlavných aj vedľajších postáv poskytuje čitateľovi pohľad do duše. Rozmanitosť a nevyspytateľnosť charakterov postáv a ich rozličné osudy so sebou nesú v príbehu spoločné posolstvo:

„Smrt je již v našem zivotě skrytá.“

Hlavnými postavami sú Tóru Watanabe a Naoko, ktorých v prvom rade spája samovražda najlepšieho kamaráta a životného priateľa, Kizukiho. Začiatky štúdií si spríjemňujú vzájomnou spoločnosťou a dlhými prechádzkami po Tokiu. Keď však ich vzťah prekročí hranice nevinnosti Naoko sa pod psychickými problémami zrúti a z vlastnej vôle odíde do špeciálnej liečebne. Tóru sa odrazu ocitne na svete sám a neopätované city mu pomáhajú zahnať milostné dobrodružstvá, ktoré podniká s kamarátom z internátu, Nagasawom.

Zatiaľ čo sa Naoko lieči v odľahlom zariadení, Tóru spoznáva spolužiačku Midori, ktorej bezprostrednosť je v ostrom kontraste s jej životným osudom. Tóru sa tak ocitá v milostnom trojuholníku. Na jednej strane vnútorne rozbitá Naoko, ktorú navštevuje v liečebni a spoločne s jej spolubývajúcou Reiko si užívajú spoločné a zdanlivo bezstarostné chvíle. A na druhej strane divoká a otvorená Midori, ktorá sa s vypätím síl stará o smrteľne chorého otca.

Román Haruki Murakamiho je napriek zdanlivo povrchnej dramatickej zápletke veľmi pútavý a záživný. Nie je však významný len vďaka zaujímavým charakterom, tragickým osudom alebo milostným vzťahom. Povedala by som, že pre tunajších čitateľov bude Murakamiho štýl a obsah svieži a neopakovateľný.

———————————————————————————————————————

„Je to láska, nie rozum, ktorá je silnejšia ako smrť.“
- Thomas Mann