Haruki Murakami: Sputnik, má láska

Japonského spisovateľa Haruki Murakamiho snáď netreba špeciálne predstavovať. Je jedným z najvýznamnejších a najčítanejších japonských autorov, avšak jeho úspech dávno presiahol hranice japonských ostrovov. Kedykoľvek sa na trhu objaví jeho nová kniha, preklady na seba nenechajú dlho čakať a následne sa predávajú snáď ešte lepšie ako teplé rožky.

Dôvodov, prečo sú Murakamiho príbehy tak obľúbené je toľko, že by stačili na celý jeden článok, ak nie priam celú sériu. Okrem jeho rozprávačského talentu (vďaka ktorému napäto a sústredene čítate aj opis nudných, každodenných činností – ktorým sa v reálnom živote snažíte čo najviac vyhýbať – ako sú napr. upratovanie alebo varenie) sú to samozrejme originálne zápletky, ale hlavne postavy.

Sputnik, má láskaHlavnou hrdinkou románu Sputnik, má láska je mladá žena, či skôr ešte dievča, Fialka. Zo všetkého najviac sa snažila stať spisovateľkou a urobila pre to všetko – odišla z univerzity a po nociach sa píše romány. Jedného dňa sa na svadbe sesternice stretne so záhadnou a staršou Mjú s tajomnou minulosťou. Toto stretnutie obráti jej život naruby – zamiluje sa do Mjú, prestane písať a vzdá sa beatnického spôsobu života, začne pre ňu pracovať a po čase spolu odídu na cesty po Európe.

Avšak počas ich pobytu na malom gréckom ostrove sa Fialka náhle a bez stopy stratí. Vtedy Mjú zavolá jej najlepšiemu priateľovi K. do Tokia. Ten prichádza do Grécka snaží sa spolu s Mjú Fialku nájsť. No jej zmiznutie je – ako to už v Murakamiho románoch býva – zvláštne a podivné, bez logického vysvetlenia. Namiesto Fialky nachádza dva dokumenty v jej počítači – v prvom z nich sa spovedá zo svojej túžby k Mjú a v druhom píše o jej podivnej minulosti a „druhom“ svete.

Spočiatku sa môže zdať, že Murakami sa snaží čitateľov nalákať na pikantný ľúbostný príbeh dvoch lesbičiek. Ľudia, ktorí jeho tvorbu aspoň trochu poznajú vedia, že budovať príbeh na takejto „senzácii“ vôbec nepotrebuje. Pomyselný milostný trojuholník medzi Fralkou, Mjú a K. mu však umožnil budovať zaujímavý príbeh na nezvyčajných postavách, ktoré majú svoje vlastné malé príbehy. Hoci nejde o jeho najlepšie dielo, pre fanúšikov predstavuje povinnú jazdu, ktorá ich zaručene nesklame a pre prípadných záujemcov o jeho tvorbu zas perfektnú štartovaciu čiaru.

Zuzana “Sue” Timuľaková

————————————————————————————————————

Až keď sme našli lásku, vieme, čo nám v živote chýbalo.