J. A. Lindqvist: NECH VOJDE TEN PRAVÝ

Nedá sa poprieť, že romány o upíroch, vlkolakoch, démonoch, anjeloch a ktovie-ešte-akých-kreatúrach sa momentálne tešia veľkej obľube. Z tohto faktu sa očividne snaží ťažiť aj vydavateľ slovenského prekladu románu Nech vojde ten pravý, keďže na obálke svieti nápis „upírsky príbeh“. Avšak tomu, kto si túto knihu prečíta je jasné, že napísať upírsky príbeh nebolo prvotným zámerom Lindqvista.

nech_vojde_ten_pravyHlavnú dejovú líniu románu tvorí vzťah šikanovaného Oskara a vampírky Eli. No ani ten nie je ako vzťahy v iných upírskych románoch pochybnej kvality. Jeho sila je pozoruhodná hlavne vzhľadom na fakt, že obaja protagonisti majú okolo 12 rokov. Okrem ich línie autor opisuje ešte nespočetné množstvo iných – od Oskarových problémov s tyranmi v jeho škole; partie alkoholikov, ktorých vrcholom dňa je posedenie pri poháriku večer v krčme; pedofila Håkana, ktorý robí Eli poskoka až po Tommyho, ktorý vyrastá bez otca a stal sa z neho menší kriminálnik.

Román sa odohráva v časti Štokholmu Blackeberg odkiaľ pochádza sám autor. Sídliska nie sú ponuré len u nás na Slovensku, ale i vo Švédsku a dokonca ešte viac. Lindqvist skôr než hororový príbeh píše realistický román, v ktorom vykresľuje ľudí, ktorým osud veľmi nežičil a ktorí sa často vyskytujú na okraji spoločnosti. Poukazuje na šikanu v škole a na alkoholizmus, ktorý ničí vzťahy a rozvracia rodiny. Eli je v podstate jedinou vampírkou v celom príbehu a o jej minulosti a povahe sa dozvedáme len prostredníctvom náznakov, ktoré sama Oskarovi odhalí.

Príbeh má silný sociálny podtón a je evidentné, že v tomto prípade nejde len o ďalší z radu (často) priblblých románov o upíroch a iných príšerách pre dievčatá. Ide skôr o akýsi hybrid medzi realistickým románom a žánrovou literatúrou. Je písaný priamo, bez okolkov a často až príliš neosobne. Autor píše z pohľadu rôznych postáv – i deti, i dospelých. Veci opisuje také, aké sú a neberie si servítku pred ústa. I preto sa môže stať, že násťročná fanynka Súmraku ostane po prečítaní nemilo prekvapená, možno aj znechutená, určite podvedená a hlavne – tú knihu plne nepochopí.

Zuzana “Sue” Timuľaková

————————————————————————————————————

“Odcudzovať iného je vždy nesprávne, lebo nikto nikdy nemôže vedieť, čo sa odohrávalo a odohráva v duši druhého človeka.”