Jana

Ak ste čítali Brontëovej Janu Eyrovú a máte radi novodobé remake-y klasických diel, tak vám knihu Jana od April Lindnerovej môžem len a len odporučiť.

Ústrednou postavou tohto milého románu, ako už samotný jeho názov napovedá, je Jana. Dobre vychovaná seriózna mladá žena študujúca uznávanú školu, ktorá len pred časom osirela a ktorej práve smrť jej rodičov zmení celý život. Kvôli finančným ťažkostiam musí opustiť školu a nájsť si prácu.

JanaNapriek tomu, že Jana Moorová nie je jedináčikom, spočiatku to tak na čitateľa pôsobí. Staršia sestra a brat nie sú práve ukážkovými súrodencami a pri vykreslení ich charakterov (či skôr NEcharakterov) som sa Jane úprimne čudovala, ako to s nimi mohla vydržať. No vydržala. Tu sa prejavuje Janina dobrota a nekonfliktnosť, ktorá sa tiahne celou knihou. Netreba jej však krivdiť. Táto dievčina je totiž  rovnako silnou osobnosťou s odhodlaním a triezvym uvažovaním akou bola i Jana Eyrová.

Nápad „prerobiť“ pána Rochestra na rockovú hviezdu Nica Rathburna sa autorke celkom podaril. Zádumčivý, úspešný a príťažlivý hudobník (príťažlivejší skôr na druhý pohľad ako na ten prvý – podľa vzoru pána R)  je snom každej mladej ženy a ani Jana, ako nová opatrovateľka jeho malej dcéry Maddy, sa neubráni citom k svojmu novému šéfovi. Slovo dá slovo a je z toho vzťah, no veľká láska NicaJany utŕži bolestnú ranu. A ďalej to už poznáte. Alebo vari nepoznáte? Tak to je potom o dôvod viac začítať sa do tejto love-story a prežiť s hrdinami ich príbeh.

Ako fanúšik anglickej románovej klasiky som mala pochybnosti o tom, či príbeh o romantickej láske mladej osamelej dievčiny znesie zasadenie do súčasnosti. Spočiatku som si nedokázala celkom predstaviť, ako autorka zapracuje rôzne skutočnosti z literárnej predlohy do tohto diela. Ako vykreslí triedny rozdiel medzi NicomJanou? Aké tajomstvá môže skrývať rocková hviezda? Postupne však April ponúkala rad radom odpovede na všetky tieto otázky a presvedčila ma o tom, že tento príbeh má potenciál osloviť i súčasnú mladú generáciu. Pri čítaní niektorých pasáží je dokonca veľmi ľahké zabudnúť na to, že ide o novú verziu klasického románu A to bez toho, aby dej pôsobil staromódne.

Každopádne, ako milovníčka klasiky, ktorá sa zároveň nebráni novým veciam, vám odporúčam prečítať si obe Jany – Eyrovú i Moorovú.  Skutočne za to stoja a poznáte to.. koľko kníh si prečítal, toľko krát si človekom

.

.

————————————————————————————————————-