Jane Austenová – Pýcha a predsudok

Jane Austenová, slávna anglická spisovateľka a zakladateľka moderného rodinného románu, sa preslávila príbehmi Rozum a cit, Emma, Sídlo Mansfield, Anna Elliotová, a mnohými ďalšími. Svoje príbehy kladie do prostredia anglického vidieku a hlavné hrdinky predstavujú krásne a vzdelané ženy. Ale keďže toto nie je obsah maturitnej otázky zo slovenčiny, ani príspevok na wiki, radšej by som napísala, prečo som sa zamilovala do jej príbehu Pýcha a predsudok.
Zamilovala som sa, pretože sa doňho jednoducho nedá nezamilovať. Preto, že je to to najromantickejšie čo môžu dievčatá čítať. A pretože vôbec nie je nudný ako som si myslela, keď sme ho brali na literatúre. Jane Austenová dala hlavnej hrdinke neskutočný charakter a jaj povaha bude určite všetkým sympatická. Aj keď je to príbeh starý, tak nenudí a číta sa naozaj ľahko. A hlavne ten jazyk, môže sa zdať ako z iného sveta, ale mňa všetka tá noblesa, elegancia a slušnosť úplne dostala.
Rodina Bennetovcov patrí k vyšším vidieckým vrstvám. Cieľom pani Bennetovej je vydať svojich päť dcér čo najlepšie a najrýchlejšie, ako sa na tú dobu patrí. Keď sa do susedstva prisťahuje pohľadný mladík pán Bingley a spolu s ním prichádza na Nethefield aj jeho priateľ pán Darcy, vidí v nich potenciálnych manželov pre svoje dcéry. Zatiaľ čo Bingley a Jane, najstaršia slečna Bennetová, sa do seba veľmi rýchlo zahľadia, pán Darcy si svojou nepríjemnou povahou veľa priateľov a sympatií nezíska.
Elizabeth Bennetová je druha najstaršia z dcér. Je krásna a múdra, ale najviac ju charakterizuje jej otvorenosť a úprimnosť. Vyjadruje svoje názory a aj keď má na srdci niečo nelichotivé, dokáže to povedať veľmi elegantne. Vzťah medzi ňou a Darcym sa postupne mení, od desiatich k piatim a od štyroch k deviatim. Trošku to pripomína argentínsku telenovelu, ale krajšiu!
Okolnosti však komplikujú aj jednoznačné pocity medzi Bingleym a Jane, aj tie zložitejšie medzi Darcym a Elizabeth. Pán Collins si ako dedič Bennetových majetku chce vziať za ženu jednu zo slečien. Mladšia Lýdia utečie s intrigánskym dôstojníkom Wickhamom a mnoho dôležitých vecí zostáva medzi mladými pármi nepovedaných. Austenová až na konci príbehu prezradí, či sa nesympatie zmenia na náklonnosť, či bude mať kniha nakoniec happy end alebo či sa jej postavám predsudky a pýcha postavia medzi vzájomné šťastie.

———————————————————————————————————————

„Priateľstvo je určite najlepším balzamom na ranu z nešťastnej lásky.“
- Jane Austenová