Jessie Burton – Miniaturista

Historický román Miniaturista je označovaný, ako „najkrajšie čítanie pred spaním“. Miniaturista je dojímavý príbeh lásky, zrady, tajomstiev a silných emócií. Je debutom mladej spisovateľky Jessie Burton. Od jeho vydania, vo Veľkej Británii v roku 2014, vyšiel v desiatkach krajín po celom svete.
Mladučká Nella Oortmanová sa vydá za bohatého obchodníka Johannesa Brandta a jej život sa radikálne zmení, keď sa má z vidieku presťahovať do Amsterdamu a ujať sa roly manželky. U Brandtovcov ju však neprivítajú s otvorenou náručou a Nella si tak okrem nového prostredia musí zvykať aj na svoju novú nepríjemnú švagrinú Marin, na drzú slúžku Corneliu a Johannesovho čierneho pomocníka Otta.
Manžel jej k svadbe daruje veľkolepú vitrínu, ktorá presne kopíruje ich dom. Nella vyhľadá v registri remeselníkov a obchodníkov miniaturistu a okamžite si do svojej novej vitríny objedná drobnosti. Veci, ktoré si však objednala nielenže desivo verne znázorňujú tie v dome, ale navyše jej miniaturista neustále zasiela aj predmety, ktoré si neobjednala. S príbehom sa tajomstvo stupňuje a je stále väčšou záhadou odkiaľ vie miniaturista o dôvernostiach v rodine Brandtovcov, alebo či naopak prostredníctvom miniatúr členov rodiny manipuluje.
Spletitosť tajomstiev a vzťahov je práve to, čo ma v tomto príbehu zaujalo. Nie je všetko tak ako sa môže na prvý pohľad zdať. A navyše je kniha obohatená o neopakovateľnú atmosféru Holandska v 17. storočí. Historický závan vás zavedie do doby, kedy nebolo všetko tak ako teraz, keď tajomstvá museli zostať tajomstvami, aby boli ľudia v bezpečí, aj navzdory pokrytectvu a neúprimnosti.

———————————————————————————————————————

“V manželstve sa treba niekedy škriepiť, lebo len tak sa vzájomne o sebe dozvieme to najdôležitejšie.”
- Wolfgang Goethe