Jo Nesbo – Pancierové srdce

V Nórsku boli zavraždené dve ženy krutým spôsobom. Ak hovorím krutým, myslím tým naozaj krutým. Zabudnite na obyčajný nôž či na streľbu zo zbrane, ide o niečo špeciálne, no viac neprezradím. Polícia sa snažila vypátrať vraha, ale nedarilo sa im a on stále behal niekde po slobode. Navyše na nich tlačil čas.

Nielen preto, že stopy sa časom mohli stratiť, ale dôvodom bolo ministerstvo. To sa rozhodlo, že bude v meste potrebné len jedno oddelenie na vraždy. Policajné oddelenie sa teda muselo poriadne snažiť chytiť vraha, pretože Kripos, ktorý tiež vyšetroval vraždy, sa mohol vďaka úspešnému vyriešeniu prípadu dostať k moci a tým by sa stalo jediným centrom vyšetrovania vrážd. Bol by to koniec policajného oddelenia.

Pancierové srdceČas bol teda z rôznych dôvodov veľmi dôležitý. Existoval však jeden detektív, ktorý by mohol prípad vedieť vyriešiť a tým zachrániť policajné oddelenie. Slávny Harry Hole. A kde teda je? V Hongkongu a nechce sa mu prísť do Nórska. Tento človek, ktorý je tak šikovný, že by každému vedel pomôcť a polícia je na ňom závislá, sa tam skrýva pred veriteľmi, ktorým dlží nemalé peniaze a aj pred samotnou políciou, pretože sa už nechce vrátiť k vyšetrovaniu prípadov.

Nutne sa potreboval spamätať z toho predchádzajúceho, o ktorom si môžete prečítať v knihe Snehuliak, ktorý autor Jo Nesbo napísal pred Pancierovým srdcom. Napriek tomu, že ide o príbeh, ktorý pokračuje, nemusíte sa báť, že vám ujdú nejaké významné fakty. Samozrejme, viackrát sa spomína vrah nazývaný Snehuliak, ale ak neviete o čom to bolo, neprídete o nič podstatné. Určite vás to však inšpiruje, aby ste sa o predchádzajúcom prípade dozvedeli viac.

Ale poďme späť k Harrymu. Napriek tomu, že Harry sa všemožne snaží skrývať  a vyzerá to, že ho tam nikto nenájde a nepresvedčí ho, aby sa vrátil. Nakoniec sa kolegyni Kaji podarí dostať ho domov do Osla a on sa k prípadu vracia.  A už tu v Hongkongu spoznáte Harryho ( ak ho ešte nepoznáte :-) ) a zistíte, že to určite nie je obyčajný detektív. Je svojský, robí si čo chce a je tvrdohlavý, no na druhej strane vie byť vtipný a určite sa pri ňom nebudete nudiť.

Hneď po jeho príchode do Osla sa nájde ďalšia zavraždená žena a uvažuje sa o sériovom vrahovi. Harry sa začne tajne venovať prípadu a samozrejme to nie je vždy podľa pravidiel. Riskuje, a ako stále o ňom hovoria ostatní a tvrdí to aj on sám, stáva sa, že sa dostane na dno a pritom stiahne  všetkých so sebou. Práve preto je nebezpečné s ním spolupracovať, pretože sa ľahko môže stať, že na to doplatia všetci, čo sú s ním. Čo sa mi na ňom páči, je práve to, že mu nezáleží ako dopadne. Je mu jedno ako bude pokračovať jeho kariéra, on to robí preto, že ho to baví a potrebuje vedieť odpoveď a zistiť kto je vrah, aj keby mal stratiť svoju prácu. Možno práve preto mi pripomína Dr. Housea. Možno so mnou niektorí nebudete súhlasiť, ale jeho túžba po odpovediach, to, že mu nezáleží na kariére a aj to, že dokáže ostatných dostať do komplikovaných situácií mi ho trochu pripomína.

Harry postupne objaví významnú vec a to, že obete, ktoré boli zavraždené, boli ubytované v jednu noc v rovnakej chate. Obetí pribúda a je rýchlo nutné nájsť vraha. Ide o netradičné vraždy, sériový vrah sa vyvíja, stále viac sa mu to páči a už svoje obete neskrýva. Všetko je to ešte prepletené nebezpečenstvom, ktorému podstupuje Harry a viackrát mu pôjde o život.

Sami uvidíte, že prípad nie je taký jednoduchý, zaujme vás, že sa postupne odhalí jedno tajomstvo za druhým, až kým neposkladáte celú skladačku a nezistíte, kto je vlastne vrahom. Autor dokáže vymyslieť naozaj skvelé príbehy s nepredvídanými udalosťami, dokáže prekvapiť a priniesť závery, ktoré ste ani nečakali. Prečítajte si knihu Pancierové srdce a presvedčte sa o tom sami.

.

———————————————————————————————————————–

„Vždycky je nějaké vysvětlení, když nezabere tohle, najdeme jiné.”