Jo Nesbo – Snehuliak

Túto knihu som asi ani nemala čítať, a tiež ďalšie knihy od Nesba. Som momentálne mierne znechutená. A prečo? Pretože som na nich úplne závislá a sú tak mimoriadne, že budem mať v budúcnosti problém nájsť si autora, ktorý mi bude so svojimi príbehmi tak vyhovovať. Jo Nesbo nastavil latku pre krimi príbehy naozaj vysoko. A Snehuliak má v jeho sérii kníh čestné miesto. Hlavný hrdina Harry Hole, policajt vyšetrujúci sériové vraždy, sa bude snažiť odhaliť veľkého zločinca, ktorý nemilosrdne zabíja svoje obete. Pre tých, ktorí ešte nevedia, autor Jo Nesbo napísal už množstvo kníh s týmto slávnym detektívom. Kniha Snehuliak je jedna z jeho série a nachádzame sa pred bestsellermi – Pancierové srdce, Prízraky, a jeho zatiaľ poslednou vydanou knihou Polícia.
Vonku napadne prvý sneh, všetko je krásne biele a pred domom stojí veľký biely snehuliačik. Užite si tento ideálny obraz kým môžete. Už nikdy to nebude ako predtým. Snehuliak bol pre mňa symbol zimy a detskej radosti. Až kým neprišiel Nesbo so svojím krimi príbehom. Odteraz, keď budem vidieť snehuliaka stojaceho pred domom, spomeniem si na túto knihu. A zrazu sa stáva snehuliak symbolom neľútostne zabíjajúceho vraha.

„Sneh v záhrade odrážal dostatok svetla na to, aby mohol zahliadnuť snehuliaka stojaceho tam dole. Vyzeral tak osamelý. Niekto by mu mal dať čiapku a šál. A možno do ruky metlu. V tej chvíli sa spoza mrakov vynoril mesiac. Objavila sa čierna rada zubov. A oči. Jonas sa zľaknuto nadýchol a cúvol o dva kroky. Štrkové oči sa zaligotali. Nepozerali priamo na stenu domu. Pozerali dohora. Tu hore. Jonas zatiahol závesy a zaliezol späť do postele.“

Niekto stavia po Osle snehuliakov a zároveň miznú v okolí ženy. Kto ich stavia a prečo to robí? Čo sa za tým všetkým skrýva? Tieto otázky si kladie aj samotný Harry Hole, ktorý vraždu vyšetruje. List v schránke, ktorý mu príde od Snehuliaka ho znepokojí. Už to nie je len obyčajný prípad vraždy, osobne sa ho to nejako týka. Má pocit, že niečo nie je v poriadku a niekto mu je v pätách. Policajný tím zúfalo hľadá vraha a Harrymu pomáha pri pátraní nová odhodlaná kolegyňa Katrine Brattová. Tá spoznáva Harryho zvláštnu povahu, na ktorú si už ostatní kolegovia zvykli, aj keď aj ich niekedy prekvapí jeho konanie a chytajú sa za hlavy. Šéf si uvedomuje, že Harry je alkoholik, porušuje pravidlá vyšetrovania a má problém s autoritou, ale vie aj to, že je jediný, ktorý môže objasniť vraždu a bez jeho pomoci by boli stratení. Prípad je naozaj náročný. Nemajú veľa času, pretože stále sa postaví nový snehuliak a zmizne ďalšia žena. Podozrivý je ktokoľvek. Vrah má všetko premyslené, nezabíja bezhlavo, aj keď jeho obete niekedy bez hlavy ostanú…
Harry je veľký flegmatik. Jeho úspechy, ktoré dosiahol pri viacerých odhaleniach vrážd, mu každý potichu závidí. Mal by byť slávny, snažiť sa všade pôsobiť vážene, ukazovať sa na verejnosti a pred médiami, oslavovať vyriešenie vrážd a spolupracovať na tom, aby mala polícia dobré meno. A on? Na sláve mu nezáleží, chce len vyriešiť hádanku, nachádzajú ho v bare naliateho alkoholom, média neznáša a aby chytil vraha je schopný dostať do problémov aj celý policajný zbor, ak to bude potrebné. Ľahké to s ním nemajú ani Rachel, jeho životná láska, a jej nový partner Mathias. Rachelin malý syn Oleg sa naviazal na Harryho, ktorý v ňom vidí vzor a Mathias sa môže snažiť ako chce, ale obľúbeným novým otcom sa stať nemôže. Rachel mala Harryho veľmi rada, ale bohužiaľ nemôžu byť spolu. Hlavne kvôli jeho posadnutosti, ako to ona nazýva. Harry má komplikovanú povahu a úspech, osobné ambície, láska a ani zodpovednosť nie sú to, čo ho ženie dopredu pri riešení prípadov, ale hnev a pomsta.
Tento prípad bol jeden z najväčších a spomína sa viackrát aj v ďalších knihách od Jo Nesba. Preto som sa k tejto knihe vrátila, aby som zistila, čo sa stalo. Snehuliak stál za prečítanie a Nesbo je výnimočný autor. Odporúčam jeho diela a ak sa chcete o ňom, o jeho písaní a hlavnom hrdinovi dozvedieť viac, môžete si prečítať o besede, ktorá sa s Nesbom konala v Bratislave.

———————————————————————————————————————

„Život sa podobá knihe. Blázon v nej listuje letmo, zatiaľ čo múdry pri čítaní premýšľa, pretože vie, že čítať môže iba raz.“
- Démokritos