Jodi Picoultová – Vypravěčka

Milý 95-ročný starček, ktorého každý v mestečku považuje za svojho „adoptívneho“ starého otca. Chodí na vychádzky so svojím psíkom a v pekárni sa s nim vždy podelí o kúpené pečivo. Aktívne sa angažuje pri dobrovoľníckych aktivitách pre blaho miestnej komunity. Ľudia, ktorí Johna Webera poznajú ho zbožňujú a hovoria o ňom len v dobrom. Avšak jedna osoba vie, kým bol a je John Weber v skutočnosti.
Vypravěčka Jodi Picoultovej vám porozpráva o mladej a utiahnutej pekárke Sage, ktorej ako jedinej prezradí John Weber pravdu o svojom živote. O tom, ako bol počas 2. svetovej vojny príslušníkom SS komanda. Ako posielal na smrť tisícky obetí koncentračných táborov. Teraz prosí o smrť on sám. A Sage mu s tým má pomôcť. Sage ale postupne prichádza na to, že príbeh Johna Webera je prepojení s príbehom ďalšej osoby, ktorá jej je blízka. A že John si ju za svoju dôverníčku zrejme nevybral náhodou.
O 2. svetovej vojne a holokauste bolo napísaných už nespočetne veľa kníh a zopár ich nájdete aj na našom blogu. Vypravěčka ponúka strhujúce a dojímavé spracovanie, ktoré si vás určite získa. Ústredný príbeh je striedavo rozprávaný z perspektívy viacerých postáv, získavame tak niekoľko rôznych pohľadov na vojnové udalosti. Z každej z týchto častí je cítiť iné emócie a postoje rozprávača, ktoré dodávajú celkovému príbehu pestrosť. Zaujímavým doplnením sú krátke vsuvky z iného príbehu, ktorého nadprirodzené prvky poskytujú kontrast ku krutej realite ústrednej témy, avšak postupne sa medzi týmito dvoma rozprávaniami začnú objavovať pôsobivé paralely.
Tejto knihe nemám čo vytknúť – po dlhom čase konečne jedna, ktorá si označenie “svetový bestseller” aj naozaj zaslúži. Vypravěčka je  skutočne silným a emotívnym príbehom, rovnako ako väčšina kníh z vojnového prostredia. Príbeh o odpustení a zmierení sa s minulosťou sa číta jedným dychom a prináša aj mierne prekvapivý záver. Miestami vám príbeh a dialógy vykúzlia úsmev na tvári, no častejšie vám vhrnú slzy do očí. Rozhodne je to však kniha, ktorá si získa vaše srdce.
Táto kniha by sa mohla páčiť najmä tým čitateľom, ktorým sa páčila napr. Zlodejka kníh, Očista alebo Predčítač. Ak ste ich nečítali, tak recenzie nájdete na našom blogu. ;-)

———————————————————————————————————————

„Vojna je iba zbabelý útek od problémov v mieri.“