John Boyne – Chlapec v pásikavom pyžame

Schindlerov zoznam, Exodus, V pavilóne šeliem… Kníh s tematikou holokaustu a 2. svetovej vojny bolo napísaných viacero a každá tieto tragické udalosti opisuje jedinečným spôsobom. Zaujímavý prístup zvolil aj John Boyne vo svojom diele Chlapec v pásikavom pyžame (originálny názov The Boy in the Striped Pyjamas). Udalosti totiž mapuje očami malého chlapca.

Bruno má 9 rokov a z jeho bezstarostného života ho vytrhne sťahovanie. Veď čo môže byť horšie ako odlúčenie od milovaných starých rodičov a troch najlepších priateľov na celý život? Výmena rušného a zaujímavého Berlína za opustený vidiek bez akýchkoľvek susedov a detí na blízku (s výnimkou jeho sestry Gretel, ale tá je beznádejný prípad :-) )? Aj keď to posledné nemusí byť tak celkom pravda. Bruno totiž spraví závratný objav – z okna svojej izby ma výhľad na vzdialený tábor obohnaný plotom, ktorý je plný ľudí (a aj detí) v smiešnych pásikavých pyžamách. A ako správny dobrodruh, rozhodne sa preskúmať to zvláštne miesto zblízka. Osamelý prieskumník nájde na hranici tábora presne to, po čom práve túžil –svojho nového priateľa, židovského chlapca Shmuela, od ktorého ho delí jedine plot.

The Boy in the Striped Pyjamas Autor zaujímavo približuje to, ako vníma realitu okolo seba malý chlapec. Bruno nerozumie úplne tomu, čo sa deje v tábore a Shmuelove rozprávanie sa mu zdá občas neuveriteľné a zvláštne. Zrejme ako väčšina detí v jeho veku, Bruno je tak trošku sebec; zatiaľ čo Shmuel hovorí o tom, ako žili jedenásti v jednej izbe, Bruno sa ponosuje, že bol nútený sa presťahovať z 5-poschodového domu do 3-poschodového. Bruno závidí Schmuelovi, že je v tábore plnom iných ľudí a detí, s ktorými sa môže hrať. Silný kontrast medzi životmi oboch chlapcov im však ani najmenej nebráni v upevnení ich úprimného priateľstva. A ako sa Bruno neskôr sám presvedčí, nie vždy je tráva za plotom skutočne zelenšia…

Chlapca v pásikavom pyžame som čítala v angličtine – knihe bola napísaná zrozumiteľne, pomerne jednoduchou angličtinou, čo je pochopiteľné, keďže je to kniha určená predovšetkým pre mládež. Na jej prelúskanie si vystačíte aj s bežnou slovnou zásobou. Kniha je uzavretá skôr v náznakoch, autor priamo nepíše, čo sa stalo, avšak čitateľovi s aspoň základným prehľadom dejín bude určite hneď jasné, ako sa príbeh končí. Ak by ste predsa mali nejaké pochybnosti, skúste si pozrieť rovnomenný film podľa tejto knihy – filmový záver je konkrétnejší a (podľa môjho osobného názoru) aj emotívnejší ako ten knižný. Keďže ide o knihu pre deti, možno sa chcel autor pri písaní zámerne vyhnúť prílišnému opisu tragédií v koncentračnom tábore. Či už sa rozhodnete pre filmový alebo knižný zážitok, Chlapec v pásikavom pyžame patrí v oboch prípadoch k silným príbehom, ktoré vo vás ešte istý čas zanechajú stopu.

———————————————————————————————————————–

„Jedine deti vedia, čo hľadajú.“
-Antoine de Saint Exupéry