John Grisham – PODFUK

„Viem, kto zabil sudcu Fawceta,“  vyhlásil bývalý právnik vo väzení po odsedení polovice trestu a v podstate tu sa začína príbeh v knihe Podfuk. Možno vám pri čítaní tejto vety napadne hneď viac vecí. Čo robí právnik vo väzení, odkiaľ vie kto zabil sudcu a prečo by to niekomu hovoril.

Spomínaný väzeň bol obvinený z podvodov, ale sám tvrdí, že to bolo neprávom, no súd ho uznal vinným a dal ho zavrieť na desať rokov. Narazil pri svojej práci na nesprávneho klienta, bol dôverčivý a to sa mu stalo osudným. To, odkiaľ vie o vražde, neprezradí hneď ani FBI, ktorá sa prípadom zaoberá. Dôvodom je to, že by sa mohlo FBI dostať k vyriešeniu vraždy sudcu príliš skoro. Áno, prezradí im meno vraha, ale až vtedy, keď FBI a on, Malcolm Bannister, uzavrú spolu dohodu.

PodfukA práve táto dohoda je príčinou, prečo by tento väzeň chcel odhaliť pravdu. Ak totiž nepripadá do úvahy útek z väzenia, ani sa nenájde žiadna možnosť dokázania neviny, existuje ešte jedna možnosť ako sa oslobodiť, a to paragraf 35, ktorý pozná nie jeden väzeň. Za poskytnutie informácií FBI, môže Malcolm získať ako odmenu slobodu, veď nič nie je v dnešnej dobe zadarmo. To znie ako celkom dobrý obchod.

Vyriešenie prípadu je dôležité, keďže obeťou nebol len tak hocikto. V chate pri jazere našli dve mŕtve telá s prestrelenými hlavami a nachádzal sa tam aj prázdny trezor. Išlo o významného sudcu a jeho sekretárku, polícia nemá žiadne podstatné stopy a ani len netuší, čo sa mohlo v danom trezore nachádzať. Zrazu sa zjavuje niekto, kto pozná odpovede. Napriek tomu, že je to aj pre samotnú FBI dosť riskantné a boja sa veriť zločincovi, musia si nakoniec predsalen uvedomiť, že nejde o hocijakého nedôveryhodného väzňa a naozaj im môže pomôcť. Malcolm vždy dodržiaval disciplínu, neporušoval pravidlá, dostal na starosti knižnicu, ktorú bezchybne udržiaval a stal sa akoby väzenským právnikom, pretože jeho spoluväzni za ním často chodili, aby im pomohol nájsť pomocou práva nejakú cestičku von z väzenia.

Teraz však hľadá takúto cestičku sám pre seba a dúfa, že sa všetko podarí presne tak ako to chcel. Nech to stojí hocikoľko úsilia a času. Verí, že práve paragraf 35 a dobrá znalosť zákona, keďže je bývalým právnikom, mu zaručia odpustenie zvyšku trestu. Je si vedomý toho, že už nikdy neuvidí svoju rodinu, svojho otca, ženu ani jediné dieťa. Po prepustení si nemôže len tak behať po svete, keďže ide udať vraha a nikdy nevie, či sa mu za to niekto nepomstí. Počíta s tým, že v prípade, že s ním budú spolupracovať, bude musieť vstúpiť do programu ochrany svedkov.

Ako už napovedá názov knihy, pôjde tu celý čas o podfuk alebo plán, ktorý Malcolm dôkladne pripravoval. Všetko si presne naplánoval, veď mal na to vo väzení dosť času, a aj keď sa zdá, že len použije jeden paragraf, uvidíte, že jeho geniálny nápad toho zahŕňa oveľa viac. Som si istá, že tento plán, ktorý autor v knihe pomaly odhaľuje, vás prekvapí.

Zaujímavé je to, že čitateľ nevie hneď od začiatku o čo ide. Zahŕňa totiž oveľa viac než len obyčajný obchod s FBI. Musíte si teda dávať dokopy viacero udalostí, z ktorých sa niektoré stali v minulosti, niektoré sa dejú práve teraz, a vás to núti rozmýšľať nad súvislosťami. Dokonca sa zdalo, že hlavná postava robí zvláštne kroky, ktorým nerozumela ani len polícia, ale postupne to všetko časom začalo dávať zmysel a vedeli ste si to „poskladať ako puzzle“.

Aj keď nemôžem poprieť to, že celý jeho podfuk bol naozaj skvelý a odhalenie ma upútalo, musím priznať, že som čakala od tejto knihy niečo viac. Prostredie väzenia a pátranie po vrahovi mám vo všeobecnosti rada, takže som sa na príbeh veľmi tešila. Nevinný väzeň, ktorý robí všetko pre to, aby sa mohol dostať na slobodu, je vždy dobrá téma. Príbeh ako taký ma zaujal, ale štýl písania ma neoslovil. Možno to bude znieť príliš subjektívne, ale miestami sa mi zdalo, že autor píše až príliš strohé fakty, ktoré boli nezáživné. V príbehu mi tiež chýbalo napätie, pretože plán fungoval v podstate tak ako mal a nestalo sa nič významné, čo by narušilo jeho hladký priebeh. Znovu sa však budem opakovať, ale poviem to ešte raz, príbeh bol vymyslený naozaj dobre. Ak by som vám vyrozprávala hlavný dej ( čo samozrejme neurobím ;) ), určite by ste uznali, že takýto príbeh stojí za napísanie knihy. Prečítajte si Grishamov Podfuk a nechajte sa sami prekvapiť pripraveným podfukom…

.

———————————————————————————————————————–

“Brány svojej väznice si nesie každý v sebe.”