John Irving – Modlitba za Owena Meanyho

Na niektoré knihy zabudnete. Niektoré si budete pamätať kvôli ich príbehu. Iné kvôli dojmu, ktorý na vás urobili a pocitom, ktoré vo vás vyvolali. Túto si však budete pamätať vďaka jej neobyčajnému hrdinovi. Volá sa Owen Meany.

Owen Meany je jedenásťročný chlapec drobného vzrastu, s neobyčajným vzhľadom a piskľavým hlasom. Chlapec, ktorý zabije matku svojho najlepšieho kamaráta, Johna Wheelwrighta. Žiaden strach, nejde o chladnokrvného vraha. Vlastne to bola úplná náhoda. Pri bejzbalovej hre Owenom odpálená loptička zasiahla Johnovu matku rovno do hlavy. Zdá sa vám to šokujúce a málo pravdepodobné? A to ešte neviete, čo nasledovalo potom :-) .

Modlitba za Owena Meanyho Rozprávaním vás bude sprevádzať už spomínaný John Wheelwright. Jednotlivé časti príbehu skáču z Johnovej prítomnosti v Toronte späť do minulosti, ktorej neoddeliteľnou súčasťou bol Owen. Hoci sa knihou ťahá istá ústredná téma, väčšinou ide o menšie udalosti a zážitky, ktoré sa zapísali do Johnovej pamäte a poväčšine v nich hrá výraznú rolu práve Owen Meany. Ide o bystrého, cieľavedomého a mierne manipulatívneho chlapca, ktorý si zahrá v divadelných hrách postavu Ježiša aj Smrť, pomáha Johnovi pátrať po identite jeho otca a odhaliť tajomstvá jeho matky, pod prezývkou Hlas vyjadruje v školských novinách svoje nekompromisné názory, vytrvalo trénuje basketbal a napriek svojmu drobnému vzrastu sa dostane do armády. Avšak predovšetkým je posadnutý myšlienkou, že je Božím nástrojom a pozná okolnosti aj deň svojej smrti.

„Naše škola se hlásí k univerzální církvi,“ psal Hlas. „Proč tedy máme katolickou kuchyni? Jestliže chtějí mít katolíci v pátek k obědu rybu, proč ji musí jíst i všichni ostatní? Většina dětí ryby nenávidí! Prosím, mějte si rybu, ale dejte nám na vybranou taky něco jiného – studenou sekanou nebo třeba chlebíčky s pomazánkou z burských oříšků! Smíme sice v Hurdově kapli poslouchat hostujícího kazatele, smíme jít na mši do kteréhokoli kostela ve městě podle své svobodné volby; židé nejsou nuceni k svatému přijímání, unitáře nikdo neposílá na mši nebo ke zpovědi, baptisty nikdo v sobotu nehoní jako stádo ovcí do synagogy (ani na nedobrovolné obřízky). Přesto musí nekatolíci jíst rybu; v pátek mají na vybranou: buď sníst rybu, nebo mít hlad. Myslel jsem si, že máme demokracii. Musíme snad všichni zastávat stejný postoj k antikoncepci jako katolíci? Musíme jíst stejné jídlo jako katolíci?“

Ak ste čítali Irvingov Svet podľa Garpa a páčil sa vám, bude sa vám určite páčiť aj Modlitba za Owena Meanyho. Ide o veľmi zaujímavú a sympatickú zbierku viac aj menej zvláštnych postáv, ktoré vás rozhodne pobavia. Celá kniha pôsobí dojmom kroniky Owenovho života, ktorú pre neho píše jeho najlepší priateľ a hoci sa vám môže zdať, že ide len o akýsi zliepanec ich zážitkov, tak v skutočnosti sa skoro každá udalosť istým spôsobom viaže k Owenovej posadnutosti vlastnou smrťou a jeho úmyslom naplniť to, k čomu ho Boh údajne predurčil. To, či mohol Owen skutočne poznať okolnosti svojho úmrtia alebo šlo len o výplod jeho fantázie sa dozviete až na konci knihy ;-) .

Nevidela som slovenský ani český preklad, v anglickej verzii však čaro knihy dopĺňa fakt, že všetky Owenove repliky sú písané výlučne veľkými písmenami. A ak si ich budete v hlave čítať Owenovým piskľavým hlasom, tak máte o zábavu postarané :-D . Smelo siahnite po tejto knihe a vychutnajte si jej príjemne zvláštny príbeh a netypického hrdinu.

.

———————————————————————————————————————–

„Keď urobí hlupák chybu, potom vždy vysvetľuje, že to bolo jeho povinnosťou.“