Jojo Moyesová – Dievča, ktoré si tu zanechal

Je rok 1916 a Sophie čaká na svojho manžela bojujúceho vo vojne. Jej rodné francúzske mestečko St. Péronne je zaplavené Nemcami a Sophie je ochotná riskovať svoju povesť, len aby bola opäť so svojím milovaným Edouardom. Dokonca je ochotná sa vzdať tej poslednej a najcennejšej veci, ktorá jej po ňom ostala – svojho portrétu, ktorý jej namaľoval manžel. Portrétu, ktorý o necelých 100 rokov visí v dome Liv a ktorého sa mladá žena odmieta vzdať.

Príbeh románu Dievča, ktoré si tu zanechal sa začína denníkovými zápiskami z roku 1916. Sophie v nich popisuje dianie v St. Péronne, nevraživosť miestnych obyvateľov voči nemeckým vojakom, strach žien o manželov bojujúcich na fronte a ich obavy o to, či budú mať nasledujúci deň čím nakŕmiť vlastné deti. Sophie však postupne prichádza na to, že ak chce pomôcť svojej rodine, tak musí spolupracovať s Nemcami. A ak chce opäť vidieť svojho manžela, tak musí obetovať aj čosi viac.

V druhej časti románu sa v deji presúvame do Londýna, do úplne iného obdobia, k úplne inej žene – k Liv. Po smrti manžela ostali Liv len obrovský prázdny dom a obrovská prázdna diera v srdci. Jej jedinou útechou je dar, ktorý od neho dostala – portrét istého francúzskeho maliara Edouarda Lefevreho s názvom Dievča, ktoré si tu zanechal“. Sophiin portrét. Portrét, o ktorý sa ju teraz pokúšajú pripraviť Edouardovi dediči. A hoci sa Liv topí v dlhoch, odhodlane sa s nimi púšťa do náročného súdneho sporu, ktorého výsledok hovorí skôr v jej prehru než úspech. Avšak rovnako ako Sophie, aj Liv je odhodlaná nevzdať sa bez boja.

Román britskej spisovateľky Jojo Moyesovej je príbehom o láske, ľudskosti a odvahe. Kniha je veľmi príjemným čítaním, aj keď osobne sa mi viac páčila jej prvá časť – Sophiin príbeh vo forme denníkových zápiskov, než druhá dejová línia prenesená do súčasnosti. Knihu som čítala v angličtine, takže ku kvalite prekladu sa neviem vyjadriť, verím však (alebo skôr dúfam), že bude dobrý a nepokazí vám zážitok z čítania. Nejde o žiaden typický presladený ľúbostný historický román, aj keď trochu romantiky v ňom nájdete. Autorka sa skôr zamerala na odvážne ženské hrdinky a ich boj za to, čo je podľa nich správne a dôležité. Obe niečo stratili a obe sa cítili osamelé. Bojovali však ďalej. A to aj za cenu toho, že ich verejnosť odsúdi.
Román Dievča, ktoré si tu zanechal určite odporúčam a to čitateľom každého veku a pohlavia ;-) .

———————————————————————————————————————

„Umenie zmýva z duší prach každodennosti.“