Jonas Jonasson – Analfabetka, ktorá vedela počítať

Nombeko by sa dala opísať ako mladé šikovné dievča, ktoré má celý život pred sebou. Akurát, že vyrástla a žije v juhoafrickom Sowete, je analfabetka a živí sa vynášaním latrín. Teda lepšie povedané, ich obsahu. A je černoška. Ani tieto okolnosti jej však nebránia v tom, aby sa zaplietla do výroby a obchodovania s jadrovou zbraňou a urobila zo Švédska jej nechceného vlastníka.
Príbeh sa teda začína v Sowete, odkiaľ sa Nombeko s veľkou dávkou šťastia v nešťastí dostane na niekoľkoročný nedobrovoľný „pobyt“ k večne opitému inžinierovi. Tomu pomôže pri manažovaní výroby atómovej bomby a neodíde naprázdno. To už ale prezrádzam veľa. Kniha sa však vyvíja tak neočakávane, že ani týchto pár riadkov vám takmer nič neprezradí. :-)
Súbežne s príbehom mladej černošky a jej dobrodružstiev, sa dozvedáme o „takej normálnej“ švédskej rodine. Ingmar obetuje väčšinu svojho života stretnutiu s kráľom a po malom incidente sa razom všetkom zmení. Pre neho, jeho maximálne tolerantnú manželku i jeho dvoch synov – Holgera a Holgera. Existujúceho aj toho neexistujúceho.
Nedáva to zmysel? Jonas Jonasson vám to všetko vysvetlí vo svojej novej knihe – Analfabetka, ktorá vedela počítať. Autorov Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol sa stal úspešným bestsellerom po celom svete. Aj preto boli moje očakávania na novú knihu vysoké. Môže niečo tromfnúť starčekov neuveriteľný príbeh? Analfabetka je síce z trochu iného súdka, no o absurdné situácie, neočakávané zvraty v deji a vtipné momenty nie je vôbec núdza. Autor zostáva úplne verný svojmu štýlu. Ako sám povedal : „Okrem hlavnej postavy je všetko rovnaké.“ Vyslovene si robí srandu z dejín a udalostí, ktoré v tom čase hýbali svetom. A robí to perfektne. Postupne sa v príbehu objavia tajní agenti Mossadu, významní politici, prezidenti aj švédsky kráľ. Príznačne udalosti komentuje a okorení o „zákulisné drobnosti“. Čítame tak napríklad o juhoafrických politických predstaviteľoch a ich vrtochoch, či o švédskom premiérovi kopajúcom zemiaky a kráľovi zarezávajúcom sliepky, v čase kedy riešia problém s jadrovou zbraňou.
Jonassonov humor je presne moja šálka kávy a príbehu dodáva takú ľahkosť, že je snáď nemožné, aby si vás príbeh nezískal. Mňa si teda získal úplne. Kniha je pomerne dlhá, no pri svojej chytľavosti a návykovosti je zároveň prikrátka. Odporúčam ju skutočne každému. Ak sa vám páčil Starček, toto sa vám zaručene bude páčiť tiež. Oddýchnete si, zasmejete sa a určite nebudete čas strávený s Analfabetkou ľutovať!  :-)

———————————————————————————————————————

„Ak sa ti zdá, že ťa človek, s ktorým sa rozprávaš, nepočúva, buď trpezlivý. Možno má len v uchu chĺpok.“
-A.A. Milne, Winnie-the-Pooh