Jonathan Safran Foer: NAPROSTO OSVĚTLENO

Jonathan Safran Foer patrí medzi najtalentovanejších a najoriginálnejších súčasných spisovateľov nielen v USA, ale na celom svete. Čo je ešte pozoruhodnejšie – zaujal už svojou prvotinou Naprosto osvětleno (Everything is Illuminated, 2002), po ktorej nasledovali nemenej úspešné tituly Příšerně nahlas a k nevíře blízko (Extremely Loud and Incredibly Close, 2006) a Eating Animals (2009).

Foerovi predkovia boli ukrajinskí židia, ktorí počas II. svetovej vojny utiekli do Ameriky. A tak snáď nie je prekvapením, že sa mladý Jonathan koncom deväťdesiatych rokov vybral na Ukrajinu, aby sa trochu pohrabal v ich minulosti – a, hlavne, našiel ženu, ktorá pomohla utiecť jeho dedkovi. Je to nielen zaujímavá časť jeho života, ale aj zdroj námetu jeho prvej knihy. Zážitky zo svojej cesty si zaznamenával s tým, že ich neskôr vydá ako literatúru faktu. Našťastie však z jeho poznámok vzniklo jedno z najpozoruhodnejších diel súčasnej krásnej literatúry.

Príbeh sám o sebe vyznieva fádne, ba až nudne či otrepane – osudy židov počas II. svetovej sú obľúbenou témou spisovateľov a filmárov už niekoľko rokov. Hoci sa Foerov príbeh môže javiť len ako ďalší kus do plejády, opak je pravdou. Experimentuje s grafickým členením textu, jazykom a samotným rozprávaním. Milovníci jazyka budú pri čítaní tohto nevšedného diela priam slintať blahom. Avšak nie je to len jazyková stránka, čo robí tento príbeh nezvyčajným. Rovnaký podiel majú aj postavy – hlavne Jonathanov sprievodca Alex, ktorého angličtina plná zle použitých synoným je zdrojom mnohých komických situácií a jeho starý otec, ktorý po smrti Alexovej babky „oslepol“. To mu však nebráni v tom, aby pracoval ako šofér.

V knihe sa pravidelne striedajú tri časti. V prvej je rozprávačom Alex, ktorý je Jonathanovým tlmočníkom. NAPROSTO OSVĚTLENOV druhej časti opisuje vševediaci rozprávač dejiny Trachimbrodu (mesta odkiaľ pochádzali predkovia Jonathana) od jeho vzniku v roku 1791 až po jeho zničenie počas II. svetovej vojny. Tie sú popretkávané priam absurdnými výjavmi zo života štetlu. Prepojením medzi týmito dvoma časťami sú listy, ktoré píše Alex Jonathanovi po jeho návrate do USA. Z nich sa dozvedáme, že Jonathan píše knihu o svojich zážitkoch, pričom on sám opisuje dejiny Trachimbrodu a požiadal Alexa, aby opísal ich putovanie.

Naprosto osvětleno je príbeh plný protikladov – kým chvíľu sa javí ako komédia, o pár riadkov ďalej je až neuveriteľne smutný, či plný vskutku krásnych myšlienok, ktoré sa Foerovi priam sypú z rukáva. Dalo by sa povedať, že spočiatku je kniha prevažne vtipná, milo absurdná, no s rastúcimi číslami stránok sa v nej smútok nabaľuje priam až na neznesiteľnú hranicu. Všetko je to ešte viac umocňované Foerovým spisovateľským talentom. Na margo jeho experimentátorstva – v istých pasážach vypustil úvodzovky či interpunkciu; odseky buď nevyužíval alebo zase naopak ich využíval až nadmerne a keď cítil, že slová potrebné nie sú, tak ich jednoducho vybodkoval.

To všetko a ešte omnoho viac robí z Naprosto osvětleno nezabudnuteľné dielo, ktoré svojským spôsobom opisuje príbeh lásky, priateľstva, samoty a najmä odpustenia, pričom sa jemne obtiera o najodpudivejšie obdobie ľudských dejín.

Zuzana “Sue” Timuľaková

——————————————————————————————————————

Je to smutná epocha, keď je ľahšie rozbiť atóm ako predsudky.