Junot Díaz – A v tú chvíli je po lásce

Sú Dominikánci neverní a prelietaví muži? Jedna z Juniorových bývalých priateliek tvrdí, že áno. Najmä po tom, ako ju Junior podviedol. Ktovie, či by jej bolo útechou, ak by vedela, že podvádzal všetky svoje priateľky. Teraz už ex-priateľky a ex-snúbenice. So všetkými to totiž skončilo rovnako – zrazu bolo po láske.

Kniha A v tú chvíli je po lásce je kolekciou poviedok, ktoré spája hlavný hrdina Junior a jeho problémy s láskou. Junior má dominikánsky pôvod, vyrastal však v New Jersey – rovnako ako autor Junot Díaz. Otca skoro nepoznal, matka viac milovala jeho staršieho brata Rafu a vzťah Juniora s bratom tiež nebol ideálny. Môže tento nedostatok citov za jeho neschopnosť udržať si vzťah? O tom si spravte názor sami. Každá z jeho známostí sa však končí neslávne. Bez ohľadu na to, ako veľmi svoju priateľku ľúbi a ako veľmi sa situáciu snaží zachrániť, stále to skončí rovnako – Junior ostáva sám. Láska je preč.

Zbierka poviedok A v tú chvíli je po lásce svojím názvom presne zachytáva charakter jednotlivých príbehov, aj knihy ako celku. V každej z poviedok sa vyskytne moment, ktorý naštrbí vzťah a odoženie z neho lásku, zanechá len sklamanie, bolesť a zlomené srdce. Autor skvelo zachytil emócie skryté v jednotlivých príbehoch, najmä postupné odcudzenie sa dvojice a ochladzovanie vzťahu. Napriek tomu ma kniha veľmi neupútala, dávam skôr prednosť poviedkam od Alice Munro alebo Etgara Kereta. Na rozdiel od nich však Junot Díaz ponúka zaujímavý pohľad na pre nás exotickú dominikánsku kultúru a problémy prisťahovalcov v Amerike, čo by mohlo byť spolu s rôznorodosťou jednotlivých príbehov a postáv hlavným lákadlom tejto knihy. Kniha je krátka a po prečítaní možno zistíte, že práve tvorba tohto, u nás skôr neznámeho, autora je vám blízka. Ak neskúsite, nezistíte. ;-)

———————————————————————————————————————

„Láska je otvorená fľaša sódy: vyprchá rýchlejšie, ako sa stačíme napiť.“

-Mark Twain