Lars Kepler – Svedkyňa ohňa

Prostredie príbehu je netradičné a mierne strašidelné. Nachádzame sa v domove pre mládež, kde žijú neprispôsobivé dievčatá. Mreže na oknách, zabezpečené dvere a prísne pravidlá  sú nutné, aby dokázali zvládnuť všetky tie, ktoré sem prišli z hrozných podmienok, brali drogy, tie, ktoré stále majú problém so sebapoškodzovaním, niekedy len preto, aby si vynútili pozornosť, a dokonca sú agresívne. V tomto domove plného dievčat, ktoré trpia poruchami správania, sa vyskytujú hádky, škriepky, nie je neobvyklé ani násilie, ktoré sa trestá na samotke, či občasné utekanie z domova alebo krádeže medzi spolubývajúcimi. Všetko by sa dalo zniesť, veď tu sú na to zvyknutí a počíta sa s tým, že dievčatá je nutné vychovať a pokúsiť sa zmeniť ich správanie. Ale vražda jednej z chovankýň prevŕši všetko obvyklé a vytvorí chaos.  Krv spod dverí prezradí násilnú smrť mladého dievčaťa, ktoré nájdu ležať v posteli len v bielych bavlnených nohavičkách s rozbitou hlavou a oči má prikryté rukami. A tu sa začína celá záhada vraždy. Prečo zavraždená len ležala a zakrývala si oči? Malo to súvis s nejakou hlúpou hrou, ktorú si dievčatá vymysleli a skončila sa tragicky alebo išlo o niečo úplne iné?
 Spočiatku nikto netuší, kto by mohol byť schopný spraviť čosi také. Áno, je pravda, že chovankyne sú problémové, ale toto nečakal nikto. Hádajú sa, žalujú na seba, kradnú si navzájom, sú drzé, dokonca sa pobijú, ale tu sa už zašlo príliš ďaleko. Celú atmosféru dotvára čudné správanie chovankýň, s ktorými sa nedá poriadne komunikovať, čo spôsobuje sťaženie vyšetrovania. Akoby toho nebolo málo, jediný človek, ktorý by aj vedel pomôcť porozumieť dievčatám a pomôcť polícii, opatrovník domova, je v nemocnici, pretože je v šoku z celej tragédie. Nie je schopný si spomenúť na bežné veci a objasniť prípad. Detektív Joona Linna sa napriek tomu, že sa nemôže poriadne zúčastňovať na prípade, snaží nájsť spôsob ako pochopiť záhadu a vyriešiť to. Je zároveň jediný, kto verí v nevinnosť podozrivej osoby. Tou je jedna z chovankýň, ktorá v noci utiekla a zanechala po sebe krvavé stopy. Začne ju hľadať nielen polícia, ale aj blízky z jej minulosti. Do príbehu neočakávane zasahuje aj neznáma Flora Hansenová, ktorá sa považuje za médium. Usporadúva seansy, vyvoláva duchov a počúva, čo jej hovoria. Tvrdí, že vie k prípadu určité veci, ktoré by mohli pomôcť. Vzhľadom k tomu, že nebola pri čine, ani len nepozná domov mládeže a vyzerá nedôveryhodne, vie detaily, ktoré pozná len detektív Joona a nie samotná polícia, takže sa o nich nemohla dozvedieť z televízie. Joona sám nevie, či jej môže dôverovať. A vy, ktorí čítate príbeh, máte tiež pochybnosti o tom, čo hovorí. Ale odkiaľ by teda vedela, že čo je vražednou zbraňou? Musím povedať, že koniec vás naozaj prekvapí, keď zistíte ako sa to celé dozvedela. Veriť médiu je ťažké. Oplatí sa to detektívovi? Sám to na začiatku nevie, ale na výber veľmi nemá, ak chce spoznať pravdu. Napriek viacerým varovaniam polície sa odhodlá ísť ďalej svojou cestou a vedie si vyšetrovanie podľa seba. Urobí dobre?
Zápletka je vymyslená veľmi dobre. Spolu s detektívom som si dávala dokopy to, čo sa už o prípade vie, pokúšala som sa dôverovať médiu Flore Hansenovej, napriek tomu, že to bolo pre mňa ťažké, keďže takým veciam neverím, a dokonca som sa snažila veriť aj chovankyni, ktorá bola podozrivá a do poslednej chvíle som netušila, či je vrahyňou. Mnohokrát som sa pristihla, že pozerám na obal knihy, kde ležalo zavraždené dievča a rozmýšľala som, o akú hru mohlo ísť, že dievča si zakrýva oči a medzitým ju násilne niekto zavraždí.kepler2
Lars Kepler nie je jeden autor, ale ide o pseudonym pre spisovateľskú dvojicu, manželov. Musím sa priznať, že keď som to zistila, nebola som príliš nadšená, pretože to bolo pre mňa zvláštne, že mám čítať knihu, ktorú napísali dvaja ľudia. Mýlila som sa. To som však pochopila až počas čítania knihy. Táto zohraná dvojica napísala príbeh, ktorý stojí za prečítanie a tých, ktorí majú radi detektívky a hľadanie vraha, určite nadchne.

———————————————————————————————————————

„Nie je ľahké žiť po smrti. Niekedy je treba minúť na to celý život.“

-Stanislaw Jerzy Lec