Liane Moriartyová – Manželovo tajomstvo

Pekná obálka, tajomný názov a lákavý popis sľubujúci dramatický príbeh – to boli moje dojmy z knihy Manželovo tajomstvo predtým, než som knihu začala čítať. Letná novinka austrálskej autorky Liane Moriartyovej prichádza do kníhkupectiev práve tento mesiac.

Po prečítaní si krátke popisu ku knihe sa dozviete, že príbeh sa bude točiť okolo 42-ročnej Cecilie Fitzpatrickovej, vzornej manželky, milujúcej matky troch dcér a skvelej organizátorke množstva aktivít. Cecilia a jej manžel medzi sebou nemajú žiadne tajomstvá – aspoň si to donedávna myslela. Stačí jediný list s tajomným označením „Otvoriť iba v prípade mojej smrti“ písaný rukou Ceciliinho manžela a ukrývajúci tajomstvo, ktoré môže byť koncom jej skvelého a bezchybného života.

Čo sa však z tohto knižného popisu zrejme nedozviete je fakt, že Cecilia nie je jedinou významnou postavou tejto knihy. Román totižto sleduje osudy troch žien – Cecilie, Rachel a Tess.

Rachel žije sama a život jej spestrujú len občasné návštevy syna a milovaného vnuka. Avšak ani po rokoch sa nedokáže vyrovnať so stratou svojej dcéry, ktorá zahynula v mladom veku. Tess žila v šťastnom manželstve do chvíle, kým jej manžel Will a sesternica Felicity neoznámili, že sa do seba zamilovali. Nahnevaná zbalila malého syna a odišla na čas k matke do Sydney.

Príbehy všetkých troch žien sa odohrávajú v rámci jedného týždňa v čase Veľkej noci, kedy sa počas týchto siedmich dní zmenia ich životy. Zo začiatku nezávislé príbehy sa postupne začínajú čoraz viac preplietať, pričom spoločným prvkom bude práve tajomstvo Ceciliinho manžela.

Ako to, bohužiaľ, často býva, zaujímavá téma nie vždy zaručuje aj pútavé čítanie a kvalitné spracovanie. Román je rozprávaný v 3. osobe, avšak aj tak sa v ňom objavuje veľa vnútorných dialógov troch hlavných ženských postáv, ktoré sú občas nudné a nepodstatné. Celkovo som počas čítania mala zmätené pocity – v úvode som mala pocit, že som zavalená zbytočným množstvom postáv, mien a nepodstatných faktov, ktoré síce dotvárajú obraz o jednotlivých hrdinkách a ich životoch, ale aj rozptyľujú pozornosť a čiastočne nudia. Rovnako mi prekážalo príliš veľa zmienok o Berlínskom múre.  Síce pád Berlínskeho múru okrajovo ovplyvnil niektoré z významných udalostí v životoch spomínaných troch žien, avšak nie až na toľko, aby mu autorka musela venovať tak veľa priestoru. :roll: Bolo to mierne otravné a opäť zbytočné.

Ďalšou vecou, ktorá vás môže mierne šokovať, sú ročné obdobia. V Austrálii je v mesiacoch marec – máj ročné obdobie jeseň. Bola som teda značne zmätená, prečo je v knihe Veľká noc a jeseň zároveň až do chvíle, kým som si to nevygooglila :oops: .

Tak si to zhrňme – hoci téma knihy je zaujímavá, jej samotné spracovanie je trochu slabé. Veľké lákadlo príbehu v podobe šokujúceho Manželovho tajomstva ukrytého v liste nakoniec nie je až taká „šupa“ a tí šikovnejší z vás si ho domyslia ešte skôr, než Cecilia ten list vôbec otvorí (čo sa stane asi až v polovici knihy). Kniha nebola až taká zlá, ako by sa mohlo zdať z mojej recenzie. Pri čítaní mi však chýbalo trošku viac napätia, škandálu a drámy :-D . Ide o ľahké čítanie, a ak hľadáte niečo nenáročné, čím si môžete spestriť letné ležanie na deke, tak táto kniha by mohla byť pre vás. ;-)

———————————————————————————————————————

„Pravda, podobne ako svetlo, oslepuje. Naproti tomu lož je krásne prítmie, ktoré zvýrazní každý predmet.“

-Albert Camus