Malcolm Gladwell – Výnimoční

Viete, prečo sa deti narodené v mesiacoch september až december, ktorým „zle vychádzajú roky“ dávajú do škôl o rok neskôr? Toto bola zrejme ľahká otázka :-) . Je však možné, aby podobný systém rozhodoval o tom, z ktorých malých nádejných hokejistov sa stanú veľké hokejové hviezdy? Áno, je.

VynimočníKniha Výnimoční od Malcolma Gladwella nie je len o výnimočných športovcoch. Je aj o výnimočných ľuďoch, ktorých výhoda spočíva v ich nadpriemernej inteligencii alebo pozoruhodnom talente. Inteligencia a talent však pre skutočnú výnimočnosť nestačia. Určite ste už počuli príbehy úspešných ľudí, ktorí sa k svojmu úspechu dostali vlastne len úplnou náhodou – avšak dokázali túto náhodu premeniť na príležitosť, ktorá z nich spravila úspešných právnikov, obchodníkov alebo IT géniov.

Nestačí sa však len „správne narodiť“ a čakať, kým vám šanca zaklope na dvere. Talent a tvrdá práca tiež nie sú na zahodenie. Koľko času svojho života ste ochotní venovať rozvíjaniu svojho talentu a znalostí? 100 hodín? 1 000 hodín? Zdá sa vám 5 000 hodín veľa? A čo tak 10 000 hodín? Ak ste sa pri poslednom čísle vydesili, tak sa opäť vzchopte a začnite makať, 10 000 hodín je totiž tá magická hranica, ktorá oddeľuje tých dobrých od skutočne výnimočných. To vychádza na takých 20 hodín týždenne počas asi 10 rokov. Neviem ako vy, ale ja mám teda poriadny časový sklz :-D . Ak sa cítite málo motivovaní k obetovaniu toľkého času na zdokonaľovanie svojich schopností, skúste sa inšpirovať skutočnými príbehmi Beatles alebo Roberta Oppenheimera, na ktorých vám autor knihy potvrdí platnosť kúzelného pravidla 10 000 hodín.

Malcolm Gladwell z vás knihou Výnimoční zrejme úspešného, superbohatého a uznávaného profesionála nespraví. Dokáže vám však, že nadpriemerné IQ ešte nie je zárukou vedeckého uznania a predzvesťou Nobelovej ceny. Možno sa vám bude zdať zvláštny fakt, že jednou z príčin havárie lietadla by mohla byť aj národnosť posádky. A verili by ste, že toľko milované letné prázdniny školákom skôr škodia než prospievajú? Všetky tieto faktory majú svoj význam pri formovaní výnimočných jedincov. Kniha nie je návodom, ako si pritiahnuť peniaze a úspech.  Jej účelom nie je spraviť z vás instantne nového Billa Gatesa. To však neznamená, že nestojí za prečítanie ;-) . Pomôže vám všimnúť si veci a súvislosti, ktoré by ste inak považovali za bezvýznamné. A možno práve tieto maličkosti vám umožnia priblížiť sa k vlastnej výnimočnosti.

.

———————————————————————————————————————–

„Veľké osobnosti vždy narážali na odpor priemerných ľudí. Priemerná osobnosť nie je schopná rozumieť človeku, ktorý odmietol slepo sa držať konvenčných zvyklostí a namiesto toho sa rozhodol vyjadrovať svoj názor odvážne a úprimne.“
-
Albert Einstein

1,062 prečítaní