Markus Zusak – Zlodejka kníh

Zlodejka kníh je silným príbehom z čias druhej svetovej vojny a oplatí sa ho prečítať.  V tejto recenzii vám na to ponúknem hneď niekoľko dôvodov.

Autor knihy Markus Zusak  je austrálsky spisovateľ. Jeho mama – pôvodom Nemka, spolu so svojim rakúskym manželom emigrovala do Austrálie v 50-tych rokoch minulého storočia. Aj preto je Zusakovi Nemecko blízke. Zlodejka kníh je jedným z mála diel, ktoré približujú osudy ľudí odohrávajúce sa počas vojny z nemeckej perspektívy.  Aj Nemci, tak ako zvyšok sveta, sú ľudia, ktorí vojnou trpeli. Byť Nemcom neznamenalo byť vinným z hrôz, ktoré sa pod vedením Hitlera vo svete udiali. Nový, alebo prinajmenšom „neošúchaný“ pohľad túto knihu odlišuje od iných s podobnou tematikou. Prvý dôvod chytiť knihu do rúk.

Keď počujete slovo smrť, predstavíte si niekoho (muža / častejšie ženu) v čiernom? Veľa ľudí áno. Skúste na tento stereotyp zabudnúť, pretože rozprávačom tohto príbehu je Smrť. Nemusíte mať zimomriavky. Táto Smrť je ľudská. Je súčasťou našich životov, je pokojná, zmierená, osamelá. A trápi ju jej poslanie vo vojne. Keď čítate riadky, ktoré rozpráva Smrť cítite, akoby ich skutočne písal niekto väčší.

„Nikdy nezabudnem na prvý deň v Osvienčime, na prvý raz v Mauthausene. Tam som ich časom zbieral aj pod vysokým bralom, keď im nevyšiel útek. Polámané telá a sladké srdcia… Prosím, verte mi, že v ten deň som každú dušu bral do rúk jemne ako novorodenca… Počúval som ich posledné pridusené výkriky… Sledoval som ich vízie lásky a vyslobodil som ich zo strachu. Absolútne zúfalý som sa zadíval na svet hore. Díval som sa na oblohu, ktorá sa zo striebornej menila na sivú a potom na dažďovú. Ešte aj oblaky odvracali pohľad.“

Hlavnou hrdinkou knihy je Liesel Memingerová – zlodejka kníh, ktorá nachádza v nemeckom mestečku Molching svoj nový domov. Matka sa o ňu nedokáže postarať a tak sa jej novými rodičmi stávajú Rosa a Hans Hubermannovci. Je krásne sledovať ako sa vzťah k týmto dvom cudzím ľuďom postupne vyvíja a silnie. Dôležitú úlohu v príbehu zohráva aj neposedný sused Rudy, od prvej chvíle túžiaci po bozku od Liesel. A samozrejme Max. So žltou šesťcípou hviezdou na hrudi.

Neobvyklé formálne spracovanie textu pridáva knihe na atraktivite. Uprostred textu príbehu autor vložil rôzne odkazy, vysvetlivky a iné krátke zápisky. Vtipne nimi dopĺňa okolnosti situácií. Vysvetľuje pôvod a význam v texte často používaných nemeckých slov (nie vždy milých a príjemných). Zdôrazňuje slová, aby v príbehu nezanikli. Prináša nové definície.

Definícia, ktorú v slovníku nenájdete: Neodísť – prejav dôvery a lásky, ktorý deti často rýchlo rozlúštia.

Posledným (ktorý uvediem) dôvodom, prečo sa knihu oplatí prečítať je aj fakt, že začiatkom tohto roka vyšlo filmové spracovanie príbehu. Porušila som všeobecne zaužívané – najprv knihu až potom film, a napriek tomu som to neľutovala. Okradla som sa síce o prekvapenie z neočakávaného konca príbehu, bol však natoľko silný, že kniha dokázala nemožné aj napriek tomu. Smútok, radosť, zimomriavky.

Zlodejka kníh nie je morbídna ani depresívna, prinesie vám úsmev na tvár. Odhalí silu slov a jazyka, nenechá vás chladnými. Odporúčam pri výbere film/kniha použiť opačný postup, ako som to urobila ja a začať knihou. Nebudete ľutovať!

———————————————————————————————————————

„Smrť je len začiatok. Ale až tej druhej kapitoly.“
- William Shakespeare