Mason Currey – Daily Rituals

Plánujete si každú maličkosť a dodržiavate svoj denný režim do poslednej bodky? Alebo sa vyžívate v chaose a rôznorodosti každého dňa? Po prečítaní knihy Daily rituals od Masona Curreyho vás možno inšpiruje niektorý z veľkých svetových umelcov a mysliteľov k zostaveniu si svojho vlastného denného programu.

denne_ritualyMáte radi knihy Stephena Kinga? Autor známych hororov a science fiction, ako napr. Geraldova hra  alebo Svedectvo  má na svojom konte už vyše 60 publikácií a nie je sa čomu čudovať. Tento spisovateľ sa totiž písaniu venuje skutočne každý jeden deň, vrátane sviatkov a svojich vlastných narodenín, pričom si za limit určil minimálne 2 000 slov denne. Podľa niektorých umelcov – napr. Murakami alebo Freud  – by ste si zrejme dokázali nastaviť aj hodinky. Nie všetci sa však dokážu držať prísnych pravidiel a rutinnej práci. Sylvia Plathová to pár krát skúšala a nepodarilo sa jej nájsť systém, ktorý by vydržala dodržiavať dlhodobo. A niektorí umelci vedeli pracovať nepretržite aj 18, či 22 hodín len s prestávkou na sendvič, ak mali práve svoju tvorivú chvíľku.

Kniha nie je len nudným vymenovávaním toho, čo známi spisovatelia, maliari, skladatelia alebo vedci robia od rána do večera. Samozrejme, že sa nájde aj zopár čudných alebo prinajmenšom neobvyklých zvyklostí a rituálov. Napríklad taký Truman Capote sám seba označil za „horizontálneho autora“, lebo väčšina jeho prác vznikala po ležiačky. Gertrude Steinová sa popri písaní rada dívala na skaly a kravy :-) . Choreograf George Balanchine bol zrejme jediný muž, ktorý rad žehlil a ešte pri tom aj tvoril. Nikola Tesla pracoval najradšej po tme a závesy odtiahol len vtedy, ak sa chcel dívať oknom na blesky počas búrky. A Friedrich Schiller? Ten mal šuplík plný hnijúcich jabĺk, ktorých zápach ho údajne povzbudzoval k písaniu.

Aj Umberto Eco má svoje denné rituály, o ktorých sa dočítate v knihe.

Ak občas máte problém prinútiť sa k práci, tak vás možno trochu uteší fakt, že aj géniovia sa potĺkajú s rovnakým problémom. Niektorým stačil ako doping kofeín, meditácia, nikotín alebo super dávka cukru, iní si dopomáhali liekmi alebo alkoholom. Pri čítaní neraz narazíte aj na umelca, ktorého nepravidelný režim alebo práca do skorého rána sa odzrkadlili na jeho problémoch so spánkom.

Kniha Daily rituals obsahuje denné programy vyše 150 osobností – o niektorých budete možno počuť prvý krát, ale väčšina vám bude zrejme známa. Je škoda, že kniha u nás v preklade zatiaľ nevyšla. Ide totiž o príjemné a oddychové čítanie, ktoré pozostáva z krátkych a nezávislých častí venovaných vždy jednému vybranému umelcovi, viete teda kedykoľvek knihu odložiť (len na chvíľku ;-) ) a neskôr sa k nej vrátiť. A je to jedna z tých kníh, ktoré vôbec nemusíte čítať zaradom – môžete si nalistovať najprv tých umelcov, ktorých poznáte a zaujímajú vás o niečo viac než ostatní. Daily rituals je skvelou možnosťou dozvedieť sa v skratke niečo zaujímavé o skutočných osobnostiach. A možno vám kniha dodá chuť na zorganizovanie si svojho vlastného domáceho alebo pracovného chaosu :-) .

.

———————————————————————————————————————

„Matematik je stroj na premenu kávy na poučky.“