Maxim E. Matkin – Hviezda jasná

Kto prečítal aspoň jednu Matkinovu knihu dobre pozná jeho osobitý štýl. Píše trefne, ironicky, humorne a ľudsky o tom, čo my každý deň žijeme. Táto jeho charakteristická črta, alebo ako by som to nazvala, je mu príznačná a to najmä medzi súčasnými slovenskými autormi. Inšpiráciou mu je jeho okolie a ľudia, ktorých pozná. V knihách predstavuje reálne charaktery, v ktorých sa čitatelia veľakrát nájdu. Možno aj preto si Maxim Matkin získal toľko fanúšikov. Preslávil sa titulom Polnočný denník, najskôr zverejňovaný online a následne vydaný knižne. Od roku 2006 napísal deväť kníh a najčerstvejšou novinkou je Hviezda jasná.

„Existujú ponaučenia, ktoré sú absolútne pravdivé a predsa sa nimi nikto neriadi. Existujú ľudia, ktorí priťahujú iných ako rozsvietený maják lode na rozbúrenom mori, a predsa sa cítia osamelí a nepochopení.“

Hviezda jasná je krátky príbeh, v ktorom je opäť ten typický Matkinov akcent. Stela, alebo Hviezda Jasná Kopasná je dvadsaťročná baba, čašníčka a hľadá samu seba. Pracuje v kaviarni po tom, čo sa vykašľala na školu. Chodí s chlapom, ktorý jej za to nestojí. Je normálna aj výnimočná, pretože vie, po čom ľudia túžia. Ale sama je tak trochu stratená. Je impulzívna a dobrosrdečná, čertovská a priateľská. Neznáša instantné rady do života od nadpočetného množstva svojich rodičov. Uteká, zachraňuje, odpúšťa a hľadá, až kým nenájde čo nehľadala!
Reakcie čitateľov na Matkinovu novinku sa rôznia. Niektorí čitatelia sú ako vždy nadšení, niektorí skeptickí, pretože po toľkých knihách to už naozaj nie je čo bývalo a niektorí mu po jeho predchádzajúcej knihe, Úplne najviac, opäť prišli na chuť. Mne sa Hviezda jasná páčila. Preto, že som sa tam tiež našla. Pre ten jeho humor a iróniu. Pre to, ako trefne vie opisovať bežné záležitosti normálnych ľudí. Pre to, že jeho príbehy sú vždy originálne. A pre to, že sú tak akurát na večer alebo cestu vlakom.

———————————————————————————————————————

„Knihy sú pre ľudí tým, čím sú pre vtákov krídla.“
- John Ruskin