MEGARECENZIA: Da Vinci ožíva aj po stáročiach

Leonardo da Vinci bol výnimočný človek. Taký sa narodí len raz za tisíc rokov. Bol nadaný polyhistor a vyznal sa vo všetkých oblastiach. Od fyziky až po literatúru. Slávnym sa však nestal vďaka svojim geniálnym nákresom strojov, ktoré vznikli až storočia po jeho smrti, ale obrazmi. Práve toto meno je zaručená predajná značka pre nádherný epický príbeh.

V románe Da Vinciho kód sa bohužiaľ nestretnete so samotným geniálnym majstrom, ale s jeho šifrou. Kódom, ktorý zašifroval do obrazu Poslednej večere, aby ukryl svoj odkaz pred vtedajšou verejnosťou. Toto tajomstvo je strážené a skrývané dlhé roky. Na tomto pozadí sa odvíja príbeh dvoch ľudí. V Louvri sa stredne americký vedec Robert Langdon so sympatickou francúzskou policajtkou Sophie. Práve tam zavraždili jej starého otca. Zvláštne na tejto vražde je, že samotný zavraždený sa sám uložil do špeciálnej rituálnej polohy tesne pred tým ako zomrel.

Podobne ako všetky ostatné Brownove knihy aj dej tejto sa odohráva v priebehu 24 hodín, má napínavý dej a je plný zvratov. Osobne si myslím, že je to obrovská výhoda kníh Dana Browna. Budú to práve americký profesor a francúzska policajtka, kto nás prevedie spletitými nástrahami Brawnovho príbehu. Postupne sa dozvieme tajomstva stredovekých rytierov, dozvieme sa, čo to vlastne Svätý grál je a užijeme si množstvo hodín nad touto knihou.

Majstrovstvo Dana Browna je nespochybniteľné. Svojou jedinečnou technikou dokáže vtiahnuť čitateľa doDa Vinciho kód deja až sa doslova stane závislý na jeho diele. Autor najprv vytvorí zvláštnu atmosféru plnú rôznorodých zákutí a tajomstiev, potom jemne naservíruje čitateľovi svoju pravdu a dorazí ho efektným záverom. V čitateľovi nemá šancu vzklíčiť čo i len to najmenšie zrnko pochybnosti a zhltne to autorovi aj s navijakom. Práve pre toto mám rád túto knižku. Nesnaží sa ukazovať alebo komentovať pravdu, ale vytvára si svoj vlastný svet. Svet potrebný na vytvorenie ilúzie pre čitateľa, aby to bol práve on, kto si užije čítanie tejto knihy. Takto ju potom treba aj čítať. Ako niečo pri čom chcem relaxovať a odpočinúť si a nechám sa plne vtiahnuť do sveta postáv.

Kniha Da Vinciho kód svoju kontroverznosťou vzbudila celosvetovú pozornosť. Vyjadroval sa k nej každý, od bežného lajka cez cirkevných hodnostárov až po odborných vedcov. Nič viac si autor pre popularitu svojich kníh nemohol želať. Jeho plán mu vyšiel dokonale. My mu to však musíme odpustiť, lebo táto celosvetová sláva mu jednoznačne patrí.

Kniha nadobudla až takú slávu, že v rekordnom čase bola aj sfilmovaná. Ja osobne razím teóriu, že film sa nikdy nedokáže vyrovnať knihe. Sú to dva neporovnateľné elementy. Vo filme sa na veľmi krátkom priestore nedá toho veľa odprezentovať. Pri knihe máte čas nad všetkým pouvažovať. Takže je len na vás, či to chcete z rýchlika (jazda na húsenkovej dráhe občas nie je až taká zlá) alebo sa chcete s danou problematikou vymaznať. Tom Hanks je vo filme nezabudnuteľný a presne nejako podobne som si predstavoval Robeta Langdona.

Iste sa nájdu ľudia, ktorých problematika knihy zaujala natoľko, že by chceli vedieť o nej viac. A práve pre týchto ľudí vyšlo veľké množstvo doplňujúcich kníh o Da Vinciho kóde. V nich sa dozviete, čo je vlastne ešte pravda a kde už začína fantázia autora. Musím priznať, že po prečítaní týchto kníh som o čosi bohatší. Viem toho o histórií viac. Už len v tomto bode splnila kniha Da Vinciho kód svoj zmysel – donútila ma zaujímať sa o túto kurióznu problematiku.

Verdikt: Napriek (a z časti aj vďaka) svojej kontroverznosti je kniha Da Vinciho kód ideálna na relax. Odporúčame na tiché a pokojné večery, keď sa chcete ponoriť do hlbín deja. Majstrovstvo autora pocítite už na prvých stranách.

HODNOTENIE: 95%

————————————————————————————————————

“Maľovanie je poézia, ktorá je videná ale nepočutá a poézia je maliarstvo, ktoré je počuté, ale nevidené.”