MEGARECENZIA: Tom Nicholson – Gorila

Je to niečo vyše týždňa, čo uzrela svetlo sveta najočakávanejšia kniha roka od kanadského novinára Toma Nicholsona. Škandál Gorila určite netreba nikomu predstavovať. Do duše slovenského národa sa zaryl veľmi hlboko. Aj napriek tomu, že sme všetci mali aspoň nejaké tušenie o čom vlastne spis Gorila je. No po prečítaní knihy budeme zhrození aj tak.

kniha GorilaTomáš Hudák si na twitteri robil srandu z toho, že Tomova kniha Gorila sa vraj dá prečítať za tri hodiny, ale aj tak si radšej počká na film. Nuž kniha sa rozhodne nedá stihnúť prečítať za tak krátky čas, samozrejme pokiaľ nie ste masochista a máte veľmi silný žalúdok. Aj keď sme na našom blogu už uverejnili recenziu na prvú kapitolu tejto knihy, stále to bolo nič v porovnaní so zvyškom knihy. Kniha síce patrí do kategórie prečítaná na jeden dúšok, no občas si od čítania budete musieť dať pauzu, aby ste vôbec boli schopní spracovať tie dych vyrážajúce nové informácie.

Tom Nicholson v knihe opisuje ako sa vlastne k spisu dostal a ako vlastne spis vznikol. Za to bola zodpovedná náhoda, keď analytik SIS Peter zistil, že jeho byt susedí s bytom, kde sa stretávali oligarchovia so svojimi kumpánmi. Rozhodne vám však neodporúčam čítať knihu na verejných miestach, lebo vaše podvedomé nadávky vyslovené nahlas by mohli jemne znepokojovať vaše okolie.

Sila spisu Gorila leží v jeho schopnosti odstrániť akékoľvek ilúzie o slovenskej politike.“

Strata ilúzií
Aj keď som pred prečítaním knihy mal predstavu ako asi naša politika funguje, tak Tomov citát z knihy o odstránení ilúzií je ešte len veľmi miernym eufemizmom. V skutočnosti vaše ilúzie o slovenskej politike budu rozdupané, rozsekané, rozomleté, spálené a popol vysypaný do mora. Pre bežného človeka, ktorý má s veľkou korupciou nulové skúsenosti sú skutočnosti v knihe uvedené celkom šokujúce. Dobrým príkladom je informácia, že šéf kontrarozviedky SIS zvukové záznamy Gorily z odpočúvania predal za 4 milióny korún finančnej skupine (a za 2 milióny ministrovi) a v SIS o tom vie každýz obežníka. Áno, ak ani vám nesedí informácia, že utajované skutočnosti sa po SIS šíria úplne bez problémov akoby to bola predpoveď počasia, tak by ste mali vedieť, že to nie je všetko. SIS je deravá ako rešeto a neudrží sa tam žiadne tajomstvo a informácie bežne unikajú k oligarchom, iným policajtom, mediam alebo proste k tomu kto si ich zaplatí. Preto by bol výstižnejší názov knihy Gauneri alebo nejaká slušnejšia nadávka, ktorá by adekvátne označila tieto zločiny.

Tom NicholsonTom začína svoju knihu v roku 1998 a venuje sa zmapovaniu obdobia v politike od nástupu prvej Dzurindovej vlády. Nerobí to však preto, že by chcel na Mečiara zabudnúť, ale na jeho neskrývané rozkrádačky by bola potrebná celá ďalšia kniha. Táto sonda do politiky je vhodná hlavne pre mladšiu generáciu, ktorá dané obdobie nevnímala, lebo si môže doplniť niektoré vedomosti o tom ako to na Slovensku vtedy fungovalo.

Na začiatku knihy Tom porovnáva korupčné praktiky Dzurindovej vlády s Mečiarovou vládou a nakoniec zisťuje, že sa v podstate nič nezmenilo. Len tie za Dzurindu boli lepšie skrývané a boli viac sofistikovanejšie. Tiež sa napríklad dozvieme, že Správa štátnych hmotných rezerv slúžila už vtedy na lúpežné nájazdy politických nominantov prvej Dzurindovej vlády a neslúžili len na získavanie platiny. Niektoré veci sa skutočne nemenia….

História spisu

Dôležité pre pochopenie spisu Gorila je opis udalostí, ktoré jej predchádzali a tu ide Tom skutočne do detailov. Všetko to začína kde inde ako pri boji o udržanie si moci a tu hraje hlavnú úlohu Mikuláš Dzurinda. Tom ho v knihe vykresľuje ako narcistického intrigána, ktorému ide len o moc a nemá problém robiť morálne kompromisy. Tom hovorí, že svojou povahou Dzurinda spôsobil vládnu krízu (vyštval zo strany svojho konkurenta Ivana Šimka a k nemu sa pridali odídenci z koalície) v roku 2004, keď stratil v parlamente koaličnú väčšinu. Položil tak základy korupcie, o ktorej Gorila hovorí, a politických obchodov, ktoré vtedy prebiehali v parlamente. Tie sú celkom dobre zmapované vo Wikileaks, ktoré často Tom využíva na citovanie.

Dosť veľa strán Tom v knihe venuje aj bývalému ministrovi hospodárstva Pavlovi Ruskovi, ktorého označuje ako chodiacu katastrofu. Keď si prečítate aké hlúposti vo svojej funkcii nastváral, tak bolo logické, že sa ho vo vláde chceli zbaviť. Jeho koniec spôsobili podľa Toma ľudia z KDH a to nie preto, že by chceli očistiť verejný život od korupcie, ale preto, že Rusko s nimi nechcel robiť biznis a presadil liberalizáciu interupčného zákona. Tak vytiahli na neho kauzu zmenky, ktoré vtedy vyšetrovala polícia a ktorú mal vtedy pod palcom minister vnútra.

To otvorilo príležitosť pre Malchárka, aby sa dostal na ministra hospodárstva a v knihe sa dozvieme ako Gorila opisuje puč, ktorý Malchárek urobil v ANO a ako mu k tomu pomohol jeho kamarát z finančnej skupiny(nakúpil mu hlasy dezertérov). Ďalej v knihe Tom opisuje jednotlivé kauzy, ktoré boli prepierané v médiach a o ktorých sme už počuli. Doplňuje im pozadie a analyzuje detaily.

Demokracia je nahovno systém,“ rozčuľuje sa Oligarcha, pretože bežný volič je „hovno – o ničom nič nevie, vníma iba absolútny povrch.“

Politická korupcia v plnej nahote
A čo o čom sa teda píše v Gorile? Napríklad sa dozvieme ako zostaviť bezpečnú schému cez zahraničné firmy na vyplácanie provízií. Alebo to, že za ministra spravodlivosti bol dosadený Harabin kvôli tomu, aby našiel niečo na Lipšica a útočil na neho. Skorumpovanosti niektorých našich policajtov je venovaný veľký priestor a tak sa dozvieme ako bez problémov a celkom bežne predávajú interné informácie tomu, kto dá viac. Dobrým príkladom je aj súčasný policajný prezident, ktorý aktívne bojoval proti spisu Gorila a zasadil sa o jeho pochovanie (Tom niečo na túto tému napísal na svojom blogu tu a tu) . Gorila je však aj o niekoľkých málo hrdinoch, ktorí sa pokúsili spis Gorila vyšetrovať a všetci za to zaplatili svojou kariérou alebo osobným životom. Jednu kapitolu venuje Tom aj vtedajšiemu opozičnému lídrovi a jeho stretnutiu s oligarchom pri kole a opisuje ako sa snažil oligarcha u opozičného lídra lobovať za svoje záujmy v zdravotníctve. Kuriózne zaujímavou informáciou je napríklad aj to, že SIS ma vyčlenené celé jedno oddelenie na sledovanie náboženských skupín a politických strán.

Múr, ktorý stavia štát okolo svojich najtemnejších tajomstiev – ako to, že politická moc je na predaj – je taký vysoký, že ho jeden osamelý človek nemôže ani len zmerať.“

Najviac depresívnou časťou knihy je tá, kde Tom opisuje svoju snahu o vyšetrenie Gorily. Opis arogancie moci je neskutočný a tiež to, ako niektorí funkcionári bojovali proti vyšetrovaniu. Celé to vyznieva ako zlá kriminálna tragikomédia, ktorá končí tým, že vyšetrovanie spisu je zablokované skorumpovanými štátnymi orgánmi. Obnova vyšetrovania spisu začala po nástupe Radičovej vlády, keď sa toho chytil jeden poctivý vyšetrovateľ. Aj napriek tomuto spisu sa však tí istí politickí nominanti opäť dostali do funkcií a preto bolo pohodlné, aby sa vyšetrovanie zastavilo. A to sa nakoniec aj stalo. Po intervencii Dobroslava Trnku zastavila vojenská prokurátorka vyšetrovanie spisu (áno, znova niekto našiel spôsob ako spis pochovať).

Tom v knihe nešetrí nikoho zo súčasných parlamentných strán. Ani stranu SaS, ktorá na prvý pohľad nemá s Gorilou nič spoločné. Tom v knihe poukazuje na možné prepojenie niektorých predstaviteľov SaS na Pentu a na jej stranu Nádej. Kto vypustil Gorilu Tom priamo nepíše, ale naznačuje, že kto by na to mohol mať dôvod. Spomína SaS, ktorá potrebovala odlákať mediálnu pozornosť od pádu vlády a ostatnej paľby novinárov. SaS však priamo Gorilu vypustiť nemohla, lebo podľa Sulíka by im to nikto neveril. Preto chcel zariadil stretnutie Toma a Igora Matoviča, aby to bol práve on, kto vypusti Gorilu. Ten to odmietol a zo situácie opísanej v knihe vyšiel ako ľahkomyseľný a arogantný playboy.

Tváriť sa, že si s politikom kamarát, je najlepší spôsob, ako mu ublížiť, tvrdí Oligarcha na koniec.“

Svojím spôsobom je celkom fajn, že kniha bola vo februári zakázaná, lebo aspoň mal Tom príležitosť tam doplniť tie najaktuálnejšie veci. Takže kniha mapuje pre Gorilu dôležité udalosti od konca Mečiarovej vlády až po súčasnosť.

Výzva na boj proti korupcii
Záver knihy sa nesie v smutnom duchu, lebo Tom naznačuje, že Gorila sa asi aj tak nevyšetrí, lebo tí, čo ju vždy pochovávali, sú stále vo svojich funkciách. Vo vyšetrovacom tíme tiež nie sú skúsení vyšetrovatelia, ktorí už na Gorile robili. Najsmutnejšie na tom celom je, že odborný garant vyšetrovacieho tímu (a jeden z najlepších vyšetrovateľov na Slovensku) bol k 15. júnu odvolaný. Dokonca minister vnútra povedal, že vyšetrovanie by vraj mohlo trvať aj roky.

Cítime zvláštnu kombináciu zlosti, hanby a smútku z toho, čím všetkým sa táto krajina mohla stať, keby ju nerabovali gauneri.“

Ako píše Tom Nicholson, faktom ostáva, že nám prepadli krajinu a uniesli štát. Nemáme to nechať len tak. A je to práve Tom Nicholson, kto nám k tomu otvára jedinečnú príležitosť. Na poslednej strane knihy opisuje ako založil občianske združenie Pod povrchom pomocou ktorého, chce bojovať proti korupcii a prinášať investigatívne reportáže, ktoré budú túto korupciu odhaľovať. Môžeme sa k nemu pridať aj my, stačí len chcieť.

Bude kniha revolučná?
Milióny korún v knihe lietajú kade-tade ako keby to boli drobné. Zlosť človeka ovládne vtedy, keď si spomenie na to, že na Slovensku žije množstvo ľudí od výplaty do výplaty. V knihe Gorila sú opísané také zlodejiny a svinstvá, ktoré bežný morálny človek ťažko spracuje a pripadajú mu ako „rozprávky“ z legendárnej hry Mafia. Pre Slovensko rozhodne nie je bod k dobru, že možno najväčšiu korupčnú kauzu v našich novodobých dejinách, musel na svoje plecia zobrať Kanaďan bez koreňov na Slovensku.

Kniha je písaná zaujímavým a pútavým novinárskym štýlom a má dobrý malý formát v mäkkej väzbe, čiže sa dobré drží pri čítaní. Autor pri opise svojich zážitkov často používa aj priamu reč a takouto dramatizáciou knihe dodáva šťavu a tak sa čitateľ nenudí len pri monotónnom čítaní analýzy spisu a udalostí.

Akokoľvek percentuálne hodnotiť túto najočakávanejšiu knihu roka je zbytočné a jediné moje odporúčanie je, aby ste si ju prečítali. Teda, ak máte žalúdok čítať si o špinavých veciach, ktoré kniha Gorila opisuje. Ak na to nájdete odvahu, tak výsledok bude stáť za to. V každom prípade uvidíme, čo táto kontroverzná kniha urobí so Slovenskom…

.

.

———————————————————————————————————————–