Milan Kundera – Valčík na rozloučenou

Slávny a uznávaný trúbkar Klíma sa od lázenskej ošetrovateľky Ruženy dozvedá, že bude otcom jej dieťaťa. Odchádza do lázní presvedčiť mladé dievča o svojej láske v nádeji, že sa dieťaťa vzdá a uchráni tak jeho manželstvo. Budúce dieťa sa stáva zbraňou, ktorou sa snaží dievča ženatého Klímu ovládať. Vzniká tak priestor pre komédiu osudu, ktorej obeťou sú nakoniec všetci.

Tretí Kunderov román Valčík na rozloučenou (1976) mal byť epilógom (taký bol aj pôvodný názov zmenený až na žiadosť francúzskeho nakladateľa) jeho českej románovej tvorby započatej presláveným a oceňovaným Žertem. Je posledným dielom napísaným ešte v Česku pred emigráciou (1975) a zároveň posledným z čisto českého prostredia.

Na rozdiel od väčšiny jeho románov je Valčík rozdelený na päť častí – päť dní, počas ktorých sa odohráva dej tohto príbehu. Ďalšia výnimočnosť vzhľadom k jeho románovej estetike a ostatnej románovej tvorbe, ako ju zavŕšil v Nesmrtelnosti, je v rozprávačovi príbehu. Tým sa v jednotlivých častiach nestávajú rôzne postavy, ale narácia prebieha v tretej osobe a predstavuje všetky postavy z rovnakej perspektívy, v rovnakej pozícii, v akej sa pred nemilostivým osudom ocitajú.

valcikHlavnou zápletkou je  nechcené tehotenstvo ošetrovateľky Ruženy, pričom dej sa kontrastne odohráva práve v kúpeľoch, kde chodia pacienti liečiť svoju neplodnosť. Gynekológ Škréta ako hlavný lázenský doktor úspešne “lieči“ neplodnosť svojich pacientiek tajným oplodňovaním, pričom za rozširovaním vlastného genofondu vidí ideu všeobecného humanizmu a doslova aj bratstva.

Do tejto frašky (ne)lásky a (ne)slobody sa postupne pridávajú ďalšie postavy, ktoré spája osoba doktora Škrétu. Jakub, obeť stalinských čistiek, ktorý sa po tom čo dostal povolenie emigrovať, prichádza s doktorom rozlúčiť. Jeho chovankyňa Olga, snažiaca sa Jakuba zviesť a konečne sa stať v jeho očiach z dievčaťa ženou. Klímova žena Kamila, ktorá svojou žiarlivosťou robí zo svojho muža citového väzňa a nakoniec mladý a naivný František slepo veriaci, že Ružena je jeho priateľkou a dieťa ktoré čaká je takisto jeho.

Román rozvíja témy ľudského údelu, individuálnej slobody a zodpovednosti, lásky a manipulácie s obratnou a rafinovanou zápletkou. Ukazuje, ako ľahko sa z utláčaných stávajú utláčatelia. Postavy sa snažia vydobiť si osobnú slobodu (aj prostredníctvom lásky), dospievajú však nakoniec k ešte väčšej neslobode. Stávajú sa objektom histórie, ktorá ich za márnu snahu odmeňuje stále väčšími komplikáciami, bez možnosti sa z tohto kolobehu vymaniť.

Štyridsaťpäťročný Jakub (rovnaký vek mal aj Kundera v čase emigrácie), ktorý nakoniec odchádza na pozvanie univerzity do emigrácie, sa stal predobrazom svojho autora napriek tomu, že o emigrácii Kundera v čase, kedy román písal (pravdepodobne 1971), ešte ani len neuvažoval. Románom sa zamýšľal rozlúčiť so svojou dráhou románopisca v predstave, že už povedal, čo povedať mal, a nakoniec sa už nejakou zvláštnou náhodou lúčil s Československom, takisto ako jeho románový Jakub.

.

———————————————————————————————————————–

“Jestliže můj čtenář přeskočí jednu větu mého románu, nebude mu rozumět, a přece, kde je na světě čtenář, který nepřeskočí žádný řádek. Nejsem já sám největší přeskakovač řádků a stránek?”