Nicholas Sparks – Milý John

“I finally understood what true love meant… love meant that you care for another person’s happiness more than your own, no matter how painful the choices you face might be.”

(“Nakoniec som pochopil, čo znamená skutočná láska… láska znamená, že sa staráte o šťastie druhého viac ako o svoje vlastné, bez ohľadu na to, akej bolestivej voľbe možno budete čeliť.”)

Vetu o pravej láske, ktorá sa v knihe vysloví, možno pochopiť až po prečítaní celého príbehu. Presný dej či mená všetkých postáv sa dá po určitom čase zabudnúť, ale tento krátky úryvok z knihy mi zostáva v pamäti natrvalo. Nie, nemusím si spomenúť na všetko, čo sa v knihe písalo, no táto veta je pre mňa výnimočná, vďaka nej mi ostane to najdôležitejšie, a to emócie, ktoré mi Sparksov príbeh o láske priniesol. Doteraz vidím v mysli Johna, ktorý miloval svoju Savannah natoľko, že spravil rozhodnutie, napriek tomu, že bolo pre neho bolestivé.
John je mladý chalan, rebel, ktorý odíde zo školy a prihlási sa do armády, pretože nevie, čo robiť so svojim životom. V čase voľna, kedy prichádza domov za otcom, spoznáva Savannah, dievča, ktoré nie je odtiaľ. Prišla sem, pretože sa chce stať dobrovolníčkou a rozhodla sa spolu s ostatnými pomáhať ľuďom. John zistí, že s ňou chce tráviť čoraz viac času, zrazu spoznáva zmysel svojho života  a túži byť s ňou navždy. Navyše, ona je práve tá, ktorá mu ukazuje ako sa John môže zblížiť so svojím otcom. Avšak jeho voľné dni doma pomaly končia a on je nútený vrátiť sa späť do armády. Zamilovaná Savannah mu sľúbi, že na neho počká a obaja každým dňom počítajú, kedy sa vráti za ňou. John má občas voľno, kedy ho pustia z armády a môže ju navštíviť, ale tieto dni rýchlo utekajú a on sa vracia do svojej práce zas a znovu. Dlhé odlúčenie neprospieva ich vzťahu, ale vždy je tu nádej a vedia, že jeho služba postupne skončí. Preto je aj Savannah ochotná čakať, keďže vie, že to už nepotrvá dlho. A tu prichádza deň, ktorý zmenil životy mnohých ľudí a zasiahol svet. Deň, ktorý rozdelil aj ich. Jedenásty september. Johnova služba končí, ale kvôli vojnovému konfliktu, ktorý nastal, si dobrovoľne svoju službu predĺži. Cíti, že je to jeho morálna povinnosť a poslanie, nemôže svojich kamarátov a krajinu opustiť, preto sa rozhodne ostať. Dear John,“ začína list, ktorý mu poslala Savannah. Vtedy sa zlomí jeho srdce. dear_john2S ťažkosťami číta slová, ktoré mu prezradia krutú pravdu.
Autor znovu ukázal, že dokáže priniesť originálny príbeh a vie poukázať na lásku iným spôsobom. Medzi nimi bolo čosi silné, no okolnosti to zmenili, osud im zamiešal karty. A presne také sú príbehy od tohto spisovateľa.
Sparksové knihy sú veľmi obľúbenými dielami, podľa ktorých sa točia filmy. Napríklad Posledná pieseň, Zápisnik jednej lásky, Štastlivec či Nezabudnuteľná cesta. Ani kniha Dear John neostala bez filmového spracovania, kde si zahrali Channing Tatum a Amanda Seyfried. Zaujímavosťou je, že koniec filmu bol upravený a odlišný od knižného vydania. Tu sa kvôli tomu môžeme stretnúť s dvoma skupinami ľudí, a to s tými, ktorí milujú originálny koniec knihy od Sparksa a s tými, ktorým sa zdá lepší pozmenený koniec filmu. A čo vy? Prečítajte si knihu a posúďte sami.

———————————————————————————————————————

„Čím môže byť všetko, čo ľudia vykonali, proti hoci len okamihu lásky.”
- Gabriele D´Annunzio