Núdzový východ

Ku knihe Richarda Yatesa Núdzový východ som sa dostala vďaka filmovému spracovaniu (a verím, že nie som sama), čo je smutné, keďže ide o veľmi kvalitnú knihu veľkého spisovateľa, ktorá by si u nás zaslúžila viac pozornosti. Nie nadarmo ju časopis Time zaradil medzi 100 najlepších po anglicky písaných kníh dvadsiateho storočia.

Téma knihy vôbec nie je príjemná, milá ani zábavná – popravde ide o veľmi rušivý až deprimujúci príbeh mladej manželskej dvojice odohrávajúci sa v 50-tych rokoch v USA. Yates nám ukazuje odvrátenú stranu amerického sna, ktorý sa za oceánom stal ideálom, ktorý mladé dvojice nasledovali obetujúc mu svoje doterajšie sny a ambície.

April a Frank Wheelerovci majú všetko, čo sa od nich očakáva, že mať budú – pekný dom na predmestí; Frank ma nudnú, ale zato dobre platenú prácu a April tak môže byť doma, nepracovať a starať sa o dom a deti a párkrát do mesiaca sa stretávajú so známymi, ktorí bývajú len o pár domov ďalej. Ich život je stereotypný, prázdny, povrchný a nudný. Spolužiaci na vysokej škole Frankovi pre jeho intelekt, zápal a rozhľad predpovedali veľkú budúcnosť; April zase túžila po kariére herečky. Po svadbe bývali v malom byte v meste, plánovali si život a chceli žiť „naplno“ a nebyť ako ostatné manželské dvojice. Ale nič pekné nemôže trvať večne a od svojich ideálov museli upustiť, keď April otehotnela a po prvom dieťati nasledovalo druhé, aby to nevyzeralo, že to prvé bola nehoda – Frank sa nestal veľkým človekom, spisovateľom či filozofom, namiesto toho musel prijať prácu vo firme, kde kedysi pracoval jeho otec (vo firme Knox, ktorá sa zaoberala výrobou a predajom písacích strojov a počítačov) a ktorou opovrhoval; pričom April sa herectvu venovala už len v amatérskom divadle, ktoré založili unudení obyvatelia predmestského sídliska Revolučná cesta.

Kniha je rozdelená do troch častí. V prvej Yates opisuje, ako sa Frank a April spoznali, ich minulosť, prvé narazenie na krutú realitu, ich znechutenie a pohŕdanie vlastným spôsobom života. V istom momente už svoj dom s bielym plotom, posedenia s Campbellovcami plné prázdnych a plytkých rozhovorov znenávidia do takej miery, až April príde s nápadom – odsťahujú sa do Európy! Ona sa si nájde prácu ako sekretárka v medzinárodnej organizácii ako je NATO a Frank sa bude „hľadať“, kým neodhalí ako najlepšie využiť svoj obrovský potenciál. V druhej časti knihy prichádza šťastné obdobie – plánovaný odchod robí ich predtým takmer neriešiteľnú situáciu omnoho znesiteľnejšou. V tretej časti dochádza, bohužiaľ, ku krutému stretu s realitou číslo dva, ktorý nie je vôbec prekvapivý, čakať sa dal už od začiatku. Ich plánovaný odchod do Európy musia buď posunúť alebo úplne zrušiť – Frankovi ale ponúkajú povýšenie v práci a preto to  neberie až tak tragicky ako April, ktorú ich život ubíja nepredstaviteľne horšie.

Román Núdzový východ je veľmi realistická a podľa mňa stále aktuálna kniha, hoci dej je zasadený takmer šesťdesiat rokov do minulosti. April a Frank sú postavy, s ktorými sa stotožní veľa čitateľov, nie sú dokonalí ani sympatickí, dokonca si myslím, že sa ani nedajú nazvať hrdinami – sú to obyčajní ľudia, ktorí ako my všetci dúfali, že ich život bude iný, výnimočný, lepší ako život ich susedov či spolužiakov. Hnali sa za vidinou lepšieho, plnohodnotnejšieho života, hoci v konečnom dôsledku to skončilo horšie než ako keby sa prispôsobili realite.

Zuzana “Sue” Timuľaková

———————————————————————————————————————————

“K šťastnému životu potrebuješ veľmi málo.”