Oliver Sacks – Muž, ktorý si mýlil manželku s klobúkom

Predstavte si, že sa ráno zobudíte a necítite si nohu. Ba čo viac – tvrdíte, že tá noha vôbec nie je vaša, niekto vám v spánku majstrovsky prišil cudziu! Znie to ako sci-fi? Bohužiaľ, takí ľudia skutočne žijú medzi nami. Nie sú to blázni. Sú to pacienti s neurologickými poruchami. Viac by vám o nich vedel porozprávať Oliver Sacks, neurológ a spisovateľ, ktorý má s podobnými prípadmi praktické skúsenosti. Tých najzaujímavejších z jeho reálnych pacientov vám predstaví vo svojej knihe Muž, ktorý si mýlil manželku s klobúkom.

Kniha obsahuje 24 esejí, ktoré sú prehľadne rozdelené do 4 častí podľa toho, do akej skupiny spadajú poruchy jednotlivých pacientov. Okrem spomínaného pacienta, ktorý nespoznáva vlastnú nohu a muža, ktorý – ako vyplýva z názvu – si mýli vlastnú manželku s klobúkom a požiarne hydranty s deťmi, sa Oliver Sacks venuje vo svojej knihe napríklad aj autistom, ľuďom s Tourettovým syndrómom, pacientovi s amnéziou a mnohým ďalším viac alebo menej známym neurologickým poruchám.

Muž, ktorý si mýlil manželku s klobúkom je zaujímavým čítaním, počas ktorého sa neraz pozastavíte nad tým, akými zvláštnymi, priam až neuveriteľnými problémami trpia niektorí ľudia. Napriek tomu, že je kniha písaná lekárom a zameriava sa na odbornú tematiku, tak s jej prečítaním nebudete mať žiaden problém – možno až na pár odborných výrazov, z ktorých je ale väčšina aj vysvetlená. Autor analyzuje svojich pacientov do hĺbky, avšak nie až natoľko, aby to čitateľa odradilo a začalo nudiť. Je vidieť, že Oliver Sacks svojich pacientov skutočne dobre pozná a s niektorými má priam až priateľský vzťah. Nudiť vás však môžu jeho občasné úvahy a odbočky, ktoré nie vždy priamo súviseli s pacientom, a hoci ich zámerom zrejme bolo pozrieť sa na daný problém zo širšieho hľadiska, občas mi už prekážali. Našťastie však neboli až také dlhé a časté, aby ma od čítania odradili úplne, aj keď občas som k tomu už mala blízko. :-D

Celkovo hodnotím knihu ako dobrú – téma je zaujímavá a aj sa pri čítaní niečo nové dozviete. A keďže je celá kniha rozdelená na eseje, z ktorých niektoré sú kratšie a iné dlhšie, tak môžete tie, ktoré vás náhodou začnú nudiť jednoducho preskočiť a začítať sa do príbehu iného pacienta. :-)

———————————————————————————————————————

„Len vďaka chorobe poznáme cenu zdravia.“
- Hérakleitos