Paulo Coelho – Cudzoložstvo

Novinka populárneho brazílskeho autora s názvom Cudzoložstvo vyšla len nedávno a už sa môže pýšiť titulom „bestseller“ hneď v niekoľkých svetových rebríčkoch najpredávanejších kníh. Nie je sa čomu čudovať – okrem overenej „značky“ Paulo Coelho ponúka kniha nielen šťavnatú čerešňovú obálku, ale aj šťavnatý príbeh.
Áno, predpokladáte správne, kniha Cudzoložstvo bude aj o nevere. :-) Hlavná hrdinka, a zároveň rozprávačka knihy Linda má život, po akom mnohé ženy túžia – je atraktívna, má milujúceho manžela a vychované deti, skvelú prácu v novinách, vplyvných a prominentných známych, žiaden prievan v peňaženke. Predsa však nie je spokojná. Čo také by jej ešte mohlo chýbať? To sama nevie. Až do chvíle, kým po rokoch nestretne svoju bývalú lásku Jacoba. Z toho sa medzičasom stal šarmantný politik a Linda s ním má spraviť rozhovor. Ten sa však skončí inak, ako by sa na serióznu novinársku prácu patrilo. Stretnutie a románik so ženatým Jacobom v Linde prebúdza túžbu po pozornosti, slobode a dobrodružstve, ktoré jej aspoň na chvíľu umožňujú zabudnúť na osamelosť a depresiu. Zároveň však tento vzťah pomaly nahlodáva jej manželstvo aj psychiku. Lindin záujem o Jacoba prechádza z náhodnej nevery do miernej posadnutosti, ktorej vrcholom je plán na kompromitovanie Jacobovej manželky. Odhodlá sa Linda k tomuto činu alebo si včas uvedomí možné dôsledky svojho konania?
Počas čítania sa niekoľkokrát stretnete s  narážkami na Frankensteina alebo Dr. Jeckylla alias pána Hyda, ktoré sú akousi metaforou k Lindinmu dvojitému životu a k jej depresii, ktorú považuje za svojho vnútorného démona. Autor neprezentuje neveru ako liek na psychické problémy, ale skôr ako akúsi cestu k nájdeniu stratenej životnej rovnováhy a uvedomeniu si hodnoty vecí, ktoré sme považovali za samozrejmé.
Cudzoložstvo je štvrtou knihou, ktorú som prečítala od tohto známeho autora, zatiaľ však aj najslabšou. Postava Lindy sa mi zdala málo uveriteľná a iritovalo ma jej správanie a myšlienkové pochody. Taktiež sa mi nepozdávali aj niektoré ďalšie postavy a záver ma prekvapil, nie však príjemne. Napriek tomu si myslím, že rovnako ako predošlé Coelhove knihy, aj táto má niečo do seba a je odsúdená na čitateľský úspech. Možno to nebude to najlepšie, čo ste od Coelha čítali, verím však, že jeho fanúšikovia (a nielen oni) sklamaní nebudú.

———————————————————————————————————————

„Mladí ludia chcú byť verní a nie sú; starí chcú byť neverní a nemôžu.“

- Oscar Wilde