Paulo Coelho: Veronika sa rozhodla zomrieť

Už ste sa niekedy zamysleli nad tým, prečo sú písmená na QWERTY klávesnici usporiadané v takom nelogickom poradí? Na prvom písacom stroji v roku 1873 boli údajne klávesy zoradené podľa abecedy, no ľudia vďaka tomu písali veľmi rýchlo. Jednotlivé klávesy sa tak často zasekávali. Na spomalenie bolo poradie zmenené na súčasné a skutočne to pomohlo a ľudia začali písať pomalšie.

V spoločnosti sa často presadzuje kolektívny spôsob správania a ľudia sa často ani neopýtajú prečo. Ak sa budú všetci správať bláznivým spôsobom, neopustíš radšej svoje normálne správanie len preto, aby si ostatným nepripadal ako blázon? Čo je to vlastne blázon? A čo je normálne?

Veronika sa rozhodla zomrieť Kniha Veronika sa rozhodla zomrieť sa nesie v duchu týchto a mnohých ďalších otázok. Hrdinkou je Veronika, ktorá sa v úvode knihy, ako už samotný názov napovedá, rozhodne zomrieť a teda že spácha samovraždu. Následne sa dostáva do psychiatrickej liečebne Villete v Ľubľane a tam sa začína jej  duševná cesta. Po tom, čo jej lekár oznámi krutý verdikt sa v nej začína odohrávať súboj medzi túžbou zomrieť a žiť. Do jej života vstupujú ďalší pacienti – mladý schizofrenik Edward, či panickým syndrómom trpiaca Mari.

Práve ich prítomnosť Veroniku posúva v zamýšľaní sa nad životom, nad tým aký by mohol byť a prečo sa človek neoslobodí od svetských konvencií a „normálnosti“.

Tento príbeh nám prináša Paulo Coelho, autor svetových bestsellerov Alchymista, Piata hora, Brida, Záhir, či Démon a slečna Prymová a mnohých ďalších. Coelho je autorom, ktorý rád „filozofuje“ a vnáša do svojich kníh veľa duchovna. Nie každý vie však filozofické myšlienky podať tak pútavo ako práve tento autor.  Coelho nenudí, ani nepresviedča. Ponúka svoj pohľad na ľudskú dušu a poznanie nášho vnútra.

Počas čítania som cítila autorovo zainteresovanie do témy. Kniha je inšpirovaná jeho pobytom v psychiatrickej liečebni, kde mu mali pomôcť stať sa opäť „normálnym“. O to viac som Veronikinmu príbehu uverila a jej osudom si ma kniha úplne získala. Je príbehom osudu mladej ženy,  príbehom lásky k sebe samému i iným, príbehom života a boja oň, príbehom silným a predsa nežným.

Do pozornosti tiež dávam filmovú verziu tohto príbehu z roku 2009, kde Veroniku stvárnila Sarah Michelle Gellar. Samozrejme to až po prečítaní knihy :-).

.

————————————————————————————————————-