Pierre Dukan – Dukanova diéta

Dukanova diéta. Prvé, čo sa mi pri tomto slovnom spojení vybavilo v mysli bolo: „No výborne, ďalšia Hollywoodom spopularizovaná diéta, ktorej fanaticky podľahli masy ľudí.“ Ešte aj obálka hrdo hlása, že kniha vám pomôže „rýchlo a pritom trvalo“ schudnúť, čo chce zrejme počuť každý človek pokúšajúci sa o zhodenie niekoľkých kíl. Navyše, ako uvádza autor knihy, „13 miliónov ľudí sa predsa nemôže mýliť“. V čom teda spočíva táto diéta a je skutočne lepšia ako tie predošlé?

Dukanova dietaZačnime predstavením autora knihy. Dr. Pierre Dukan je francúzsky lekár s vyše 30 ročnou praxou ako odborník na výživu, čo určite hovorí v prospech jeho knihy. Kto môže byť viac kompetentný radiť vám pri chudnutí než človek, ktorý sa tejto oblasti dlhodobo venuje? A podľa zástupov celebrít a necelebrít, ktoré podľahli jeho čaru evidentne vie, ako na to.

Celou podstatou diéty sú jednoduché 4 fázy, ktoré vás priblížia k vašej vysnívanej postave:

1. fáza – útočná fáza, ktorej základ tvorí konzumácia čistých proteínov;

2. fáza – striedavá fáza, v ktorej Dr. Pierre Dukan povoľuje okrem čistých proteínov aj zeleninu;

3. fáza – konsolidačná fáza, ktorá vám povoľuje postupné rozšírenie jedálnička;

4. fáza – stabilizačná fáza, vďaka ktorej by ste si svoje ťažko zhodené kilá mali aj dlhodobo udržať.

Nemusíte sa báť, že pochopenie princípu diéty bude nad vaše sily – autor nezabúda na to, že kniha je určená širokej verejnosti a nie jeho kolegom z praxe, preto každú jednu fázu diéty veľmi jednoducho, zrozumiteľne a dôkladne popisuje.

Prečo tvoria hlavnú zložku diéty práve čisté proteíny? Dr. Pierre Dukan uvádza ako výhody:

• ich nízku kalorickú hodnotu a schopnosť zvyšovať kalorický výdaj (čím sa čiastočne opiera o dobre známu rovnicu kalorickej spotreby, podľa ktorej má byť v prípade chudnutia hodnota kalorického príjmu nižšia ako hodnota kalorického výdaja),
  • ich prínos pri znižovaní chute do jedla,
  • zvyšovanie odolnosti organizmu,
  • chudnutie bez ochabnutia kože a ďalšie.

Každá z výhod čistých proteínov je v knihe podrobnejšie popísaná štýlom, ktorý pochopí aj laik. Avšak konzumácia čistých proteínov nie je všetko, autor odporúča okrem iného najmä dodržiavanie pitného režimu a obmedzenie solenia. Rovnako je v knihe rozpis povolených a zakázaných potravín ako aj kapitola venovaná špeciálne pohybu a nenáročným cvikom počas chudnutia.

Ako veľké plus by som vyzdvihla prispôsobovanie fáz chudnutia jednotlivým kandidátom na štíhlu postavu. Na rozdiel od väčšiny diét, ktoré majú pevnú podobu bez ohľadu na jej vykonávateľa, Dukanovu diétu si veľmi jednoducho prispôsobíte na mieru. Autor vám v knihe poradí, ako si vyrátať dĺžku trvania fáz diéty v závislosti od toho, koľko chcete schudnúť a v neskorších fázach podľa toho, koľko sa vám schudnúť aj reálne podarilo. Navyše na internete (http://www.dukandiet.co.uk/) nájdete množstvo zaujímavých člankov o zdravom životnom štýle, ako aj širokú komunitu fanúšikov Dukanovej diéty, ktorí si medzi sebou vymieňajú svoje skúsenosti s diétou a občas sa k nim svojimi radami pripojí aj samotný Dr. Pierre Dukan.

Avšak ako aj väčšina iných diét, aj táto si okrem svojich prívržencov našla aj svojich odporcov a kritikov. Najhlasnejšie sa ozývajú hlasy z radov jeho lekárskych kolegov kritizujúce zdravotné riziká vyplývajúce z veľmi nízkeho príjmu zeleniny a sacharidov, ako aj rôzne obvinenia z porušenia lekárskej etiky. Či ide o podložené argumenty alebo len o závisť menej úspešných odborníkov je na individuálnom posúdení každého z nás.

Aby som to zhrnula – Dukanova diéta určite má niečo do seba a nepochybujem o tom, že pri jej dôkladnom dodržiavaní môže viesť k zníženiu váhy, netreba ale zabúdať na jednu veľmi dôležitú vec! Rovnako ako aj pri iných diétach, podstatným článkom chudnutia je vytrvalosť a pevná vôľa. Nemôžete dúfať v zázraky, ak ste doteraz nevydržali pri žiadnej diéte alebo cvičení dlhšie než jeden deň. Najkritickejšia fáza (tá prvá, útočná) síce netrvá dlho, ale ak to stále budete vzdávať a skúšať znova, tak sa k svojej vysnívanej váhe až tak rýchlo nedopracujete. Navyše posledná (stabilizačná) fáza by sa mala dodržiavať dlhodobo (najlepšie celý život), ak nechcete rýchlo stratené kilá opäť nájsť, čo si bude opäť žiadať vytrvalosť a disciplínu. Verím však, že vám to bude stáť za ten dobrý pocit a krajší odraz v zrkadle ;)

P.S.: Kniha Dukanova diéta obsahuje aj niekoľko receptov na inšpiráciu pre váš nový jedálniček, no pre tých, ktorí radi varia rýchlo a chutne a osvojili si princípy stravovania sa podľa Dr. Dukana vyšla kniha plná chutných receptov, ktoré určite vašou váhou nezakolíšu.

.

———————————————————————————————————————–

“Zdravé telo je hostiteľ, chromé žalárnik.”