PRVÁ SMRŤ V RODINE

Keď Ivana Dobrakovová vydala debutovú zbierku poviedok, bola už na slovenskej literárnej scéne pomerne známou autorkou. Niektoré jej poviedky boli publikované v časopisoch a vyhrala Jašíkove Kysuce 2007 a následne potom aj Poviedku 2008. Preto snáď nie je prekvapením, že sa so zbierkou poviedok Prvá smrť v rodine stala finalistkou prestížnej slovenskej literárnej ceny Anasoft Litera.

Kniha sa skladá z osemnástich poviedok, ktoré na seba viac, či menej nadväzujú, alebo sú nenápadne prepojené – buď motívom, prostredím, podobnou postavou či menom. Vyhrotené životné situácie a komplikované vzťahy sú ďalším spoločným menovateľom týchto krátkych próz. Autorka sa vo viacerých poviedkach venuje problémovým mileneckým a rodinným vzťahom, čo na prvý pohľad môže zaváňať typickou „ženskou“ a sentimentálnou literatúrou, no práve opak je pravdou.

Vo viacerých poviedkach sa venuje komplikovanému vzťahu otca a dcéry, v ďalších ho len okrajovo naznačuje. Príbehy nie sú ničím odľahčené, sú pochmúrne a často neriešiteľné. Podobnú atmosféru majú aj poviedky o partneroch, milencoch. Problémy nepredstavujú banality, ktoré si každý iste vybaví, ale skôr bezvýchodiskové situácie a stavy (sexuálna fóbia, psychická porucha). Opakujúcim motívom je aj smrť, ako už naznačuje aj názov samotnej zbierky.

Ako to už so zbierkami poviedok býva, niektoré príbehy sú vydarenejšie, iné menej. Často však ide o individuálny vkus čitateľa, resp. jeho záujem o hlavný motív. Kritici tejto zbierke vyčítali nedostatok dramatickosti a prekvapivých zvratov, či zápletiek. Čo je v podstate aj pravda, ale ako povedala sama autorka v jednom rozhovore – jazyk ju zaujíma viac ako príbeh. A to aj z týchto poviedok cítiť. Každá z nich sa však končí prekvapivou a zaujímavou pointou.

Prvá smrť v rodineZ jazykovej stránky je Prvá smrť v rodine (a vlastne všetky Dobrakovovej texty) skutočným majstrovským dielom. Hoci sa text číta ľahko a zrozumiteľne, už na prvý pohľad človeka upúta a očarí. Poviedky sú často popreplietané cudzojazyčnými slovíčkami a frázami, keďže sa odohrávajú v rôznych mestách (Ľubľana, Turín, Marseille atď.). Za povšimnutie stojí aj absencia priamej reči vo forme, na ktorú sme zvyknutí.

Knihu na recenzovanie nám poskytlo internetové kníhkupectvo Raj kníh. To sa na Slovensku venuje výhradne predaju elektronických kníh tzv. e-bookov. Raj kníh vyvinulo aj vlastnú čítačku Wooky, ktorú si môžete nainštalovať do počítača či dokonca mobilného telefónu a mať tak svoju knižnicu kedykoľvek pri sebe. V tom vlastne spočíva výrazné plus e-bookov. Samotná čítačka má veľmi pekné grafické spracovanie a jednoduché ovládanie, ktoré si každý musí po chvíľke osvojiť. Hoci „normálne“ knihy napodobniť žiaden softvér nedokáže, Wooky sa o to snaží aspoň šušťavým zvukom, ktorý vzniká pri otáčaní stránok, čo pôsobí veľmi príjemne.

Ako som už spomínala, autorka sa so svojim debutom dostala do shortlistu literárnej ceny Anasoft Litera, čo hovorí samo za seba. Ak od literatúry očakávate viac než len dočasný únik z reality, táto kniha by vo vašom zozname prečítanej literatúry chýbať nemala.

Zuzana “Sue” Timuľaková

————————————————————————————————————

Hrdinovia tragédií sú vždy iba obyčajní ľudia.