Rain man

O autistoch som už čosi počula aj predtým, ale tento príbeh mi dokonale priblížil život jedného z nich. Oni jednoducho majú svoj vlastný svet a nezvyčajné správanie, no na druhej strane môžu byť až nepochopiteľne talentovaní. Kniha Rain man je spojením opisu života autistu a príbehu o spojení dvoch bratov, ktorý žijú úplne rozdielne a hľadajú k sebe cestu.

RAIN MANPriznám sa, že som to začala čítať aj hlavne kvôli tomu, že autista Raymond mal neskutočnú pamäť a vedel si dokonca zapamätať čísla z telefónneho zoznamu, čo bolo fantastické. Samozrejme taktiež som vedela už pred prečítaním, že takýto človek je akoby uzatvorený pred svetom. Ale to bolo oproti tomu, čo som prečítala v tejto knihe úplné, ale naozaj úplné nič. Život Raymonda bol oveľa zložitejší a obsahoval neskutočné množstvo pravidiel, ktoré sa museli dodržiavať, aby náhodou nespanikáril a nedostal napríklad záchvat. Veď k záchvatu stačilo, že mu nepustili obľúbený seriál v presnom čase alebo sa ho spýtali, čo chce. Na to nevedel odpovedať, pretože on mal život len naučený.

Najviac som si uvedomila to, že má naozaj iný život, vtedy, keď sa v knihe písalo o tom, že sa nevedel sám od seba usmiať a bol znepokojený pri dotykoch či objatiach. Vtedy vás to jednoducho prinúti zamyslieť sa nad tým, ako svoj život musí vnímať on sám. Ak sa vyskytla situácia, ktorú predtým nezažil, bol zmätený. Niekedy dokonca akože začal hrať baseball, keď sa ocitol v jemu nepríjemnej situácii. Jedlo pokrájané na štvorčeky a v nich pozapichované špáradlá, farebné zošity s dôležitými poznatkami a zoznamom udalostí, keď mu niekto ublížil, nohavice vytiahnuté vysoko, posteľ vždy pri okne, zákaz dotýkania a zmätenie vždy pri nových situáciách.

A stále je to len malý zoznam vecí, na ktoré si musel Charlie zvyknúť, keď zobral svojho autistického brata Raymonda z ústavu a rozhodol sa o neho postarať. Pretože ho má rád? Ani náhodou. Dedičstvo, z ktorého Charlie nič nedostane kvôli zlému vzťahu s otcovi, sa prideľuje Raymondovi, jeho bratovi, o ktorom doteraz ani len netušil, a vziať si ho do opatrovníctva je jediná možnosť ako získať peniaze a spravovať ich.

Po rôznych zážitkoch s Rayom si však postupne uvedomuje, že starať sa o brata nie je jednoduché. Aj keď to vyzerá, že ide o smutný príbeh, pre mňa bol v niektorých momentoch celkom zábavný. Hlavne vtedy, keď mu Charlie nerozumel a dostával sa tým do zvláštnych situácií, na ktoré si musel zvyknúť. Zaujímavé to bolo aj vtedy, keď Raymonda učil riadiť auto, keď ho učil tancovať a tiež vtedy, keď pobozkal prvýkrát dievča. Spolu s Charliem v príbehu prechádzame životom autistu, spoznávame jeho zvláštne správanie a spôsob života, ale na druhej strane aj jeho neskutočné nadanie a výnimočné schopnosti. Tak ako ani nás čitateľov, ani samotného Charlieho to nezanechá chladným a nakoniec zabúda na peniaze z dedičstva a jeho cieľom je naozaj sa postarať o brata.

Bolo úžasné sledovať príbeh, v ktorom jeden druhého navzájom menia. Raymond urobil neskutočné pokroky a zažil veci, ktoré doposiaľ nepoznal a Charlie sa stal oveľa lepším človekom. Ako to skončí a či mu nechajú Raya v opatere alebo ho vezmú naspäť do ústavu, vám už neprezradím. Veď prečítajte si sami túto knihu, ktorá bola napísaná podľa známeho a skvelého filmu Rain man.

.

———————————————————————————————————————–

“Knihy sú mŕtvym materiálom, dokiaľ v nás nezasejú niečo, čo v nás vyklíči a prinesie úžitok nášmu okoliu.”