RECENZIA: Douglas Adams – Stopárov sprievodca galaxiou

Čo si predstavíte pod pojmom vesmírne dobrodružstvo? Mne sa donedávna vždy pred očami objavil zväzok najmenej 600 stranovej knihy, ktorú prečítam a zistím, že na pochopenie celého príbehu musím prečítať ešte dvadsať kníh podobného rozsahu. Okrem milióna postáv dominuje príbeh komplikovaný tak, že už ani neviete, kde a ako to celé vlastne začalo. Ak presne takéto komplikované romániská nie sú pre Vás, predstavujeme Douglesa Adamsa s jeho knihou Stopárov sprievodca galaxiou.
Kniha sa číta veľmi ľahko, nie je preplnená ťažkými odbornými výrazmi. Ja som ju mala prečítanú takmer na jeden dych. Ako Vás iste napadlo z môjho pôsobivého úvodu (:D), jedná sa o dielo kratšieho rozsahu. Dougles vryl do vesmírneho prostredia humor, a v mnohých prípadoch aj satiru a absurditu. Občas máte pocit, že humorom zastiera jednoduchosť príbehu a zápletky. Po pár stranách som mala dojem, že tu existuje istá podobnosť s Pratchettom (obaja používajú absurdné situácie a anglický humor), to je ale omyl. Čo sa dá porovnať je iste tá smiešna stránka, no po stránke príbehovej je Pratchett o dosť popredu, jeho humor totiž neuberá príbehu. Z Adamsa som občas mala pocit, že ten humor je až násilný na úkor dobre rozohratého príbehu.
Veľmi krátky náčrt deja (veľmi krátky, lebo ono ho tam zase tak veľa nie je). Ak pokladáte to, že príde koniec sveta a práve Vás zachráni loď mimozemšťanov, ktorí Vás vyhodia len aby Vás nejaká ďalšia loď zachránila za vysoko nepravdepodobné, máte pravdu. Konkrétne hovoríme o nepravdepodobnosti jedna ku dvom na stotisícu. Ak ste zmätení, verte, že to bude iba horšie. Po ceste vesmírom sa stretnete s rôznymi druhmi mimozemšťanov, dokonca aj so samotnými staviteľmi planét. Koniec jasne nadväzuje na pokračovanie v diele Reštaurácia na konci vesmíru.
Konečný verdikt: Kniha rozhodne nie je na zahodenie, pre nadšencov v úvode spomínaných odyseí to pravdepodobne bude sklamanie, alebo oddychové čítanie. Pre tých, ktorí túžia po niečom novom, môžem len odporučiť.

hitchhiker Kniha sa číta veľmi ľahko, nie je preplnená ťažkými odbornými výrazmi. Ja som ju mala prečítanú takmer na jeden dych. Ako Vás iste napadlo z môjho pôsobivého úvodu (:D), jedná sa o dielo kratšieho rozsahu. Dougles vryl do vesmírneho prostredia humor, a v mnohých prípadoch aj satiru a absurditu. Občas máte pocit, že humorom zastiera jednoduchosť príbehu a zápletky. Po pár stranách som mala dojem, že tu existuje istá podobnosť s Pratchettom (obaja používajú absurdné situácie a anglický humor), to je ale omyl. Čo sa dá porovnať je iste tá smiešna stránka, no po stránke príbehovej je Pratchett o dosť popredu, jeho humor totiž neuberá príbehu. Z Adamsa som občas mala pocit, že ten humor je až násilný na úkor dobre rozohratého príbehu.

Konečný verdikt: Kniha rozhodne nie je na zahodenie, pre nadšencov v úvode spomínaných odyseí to pravdepodobne bude sklamanie, alebo oddychové čítanie. Pre tých, ktorí túžia po niečom novom, môžem len odporučiť. Túto knihu môžete zakúpiť v kníhkupectve Gorila.

Moje hodnotenie: 6/10

____________________________________________________________________

“The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.”