RECENZIA: Michal Hvorecký – Eskorta

michal-hvorecky-eskortaPriznám sa bez mučenia, nemala som rada elektronické knihy. Nič predsa nemôže nahradiť klasickú papierovú knihu. To je síce pravda, ale nič a ani nikto nám nepredĺži deň, preto keď sa mojich povinností začalo kopiť a áno, aj moja taška začala priberať na objeme (z čoho plynie, že aj na váhe), rozhodla som sa predsa len im dať šancu. Internetové kníhkupectvo Raj Kníh poskytuje program na čítanie, ktorý si môžete zadarmo stiahnuť z ich stránky. Volá sa Wooky (100 bodov za toto rozkošné meno). V podstate nemám čo vytknúť. Mám ho nainštalovaný v počítači aj v iTouch-i. Je naozaj skvelá. Wooky Vám zobrazí prehľadnú navigáciu celou knihou. Zakladanie záložiek je tiež dobre vymyslené (kliknete na pravý horný roh, v iPode sa zahne roh papiera v PC pridá malú záložku). Okrem toho vám Wooky prehrá zvuk pretáčania listov, ktorý som si zamilovala.

Drvivá väčšina kníh, ktoré mám na poličke sú žánre ako sci-fi, fantasy a horor. Preto Eskorta nie je (ako hovoria Briti) moja šálka čaju. Napriek tomu som odhodila všetky predsudky a pustila som sa do čítania.

SPOILERY!

Kniha začína opisom minulosti predkov Michala Kirchnera a jeho vlastného detstva. V tejto časti sa dostávame do Prahy, Bratislavy a Berlína. Osobne sa mi to zdalo dosť ponaťahované. Dej sa začne rozbiehať, keď sa Michal s otcom vracajú do Bratislavy. Michal, ako už v časoch štúdií,  upadá do drogovej závislosti, nedarí sa mu nájsť si prácu a vtedy sa mu naskytne príležitosť v eskortnej službe.

Sprevádza stovky žien, s niektorými spáva, s niektorými chodí nakupovať a s niektorými sa len rozpráva. Opisuje rôzne typy žien a ich požiadavky. Zarába nehorázne peniaze len tým, že sedí na káve. Zárobky sa mu priam sypú. Jedáva v najdrahších reštauráciách, oblieka si najdrahšie oblečenie, býva v najluxusnejších hoteloch, cestuje po celom svete a za to všetko ešte dostáva zaplatené.

Nič však netrvá večne a mladosť už vôbec nie. Michal začína starnúť a čoraz menej žien má oňho záujem. Jeho kariéra upadá, dlhy sa zvyšujú a nakoniec ho z agentúry vyrazia. Medzi pravidlá agentúry patrí, že zamestnanci nesmú poskytovať svoje osobné telefónne čísla a hlavne nesmú príjmať zákazky mimo agentúrnych. Avšak niektoré ženy, ktorým Michal poskytol svoje osobné číslo si ho stále objednávajú a platia mu priamo na ruku. Na jednej z týchto zákazok stretne Sofiu, mladučkú dcéru svojej zákazníčky. Bezhlavo sa zamiluje a pravidelne sa s ňou stretáva. Ako som už spomínala, nič netrvá večne a agentúra zistí Michalove bokové kšefty a Michal skončí zmlátený na podlahe hotelovej izby s varovaním.

Po tom, ako Sofia zomrie si Michal nájde normálnu prácu. Medzi reklamnými predmetmi nájde antikoncepčné tabletky, no a čo Vás pri takom niečom napadne, ak nie napchať si do úst hneď celú hrsť. Po čase na sebe Michal začína pozorovať ženské rysy. Neskôr sa kompletne stáva ženou so všetkým čo k tomu patrí (Túto vetu musím spomenúť, lebo ma maximálne pobavila: „Potom mi jednej noci odpadol penis.“). Michaela sa naučí správať sa ako žena, otehotnie a porodí dcéru.

Väčšina príbehu sa teda odohrávala v Bratislave, ale nie takej, ako vyzerá teraz, autor si ju prifarbil podľa svojej predstavy, to je fajn. Raz navštívil inú časť Slovenska, kde okolo nejakého getta stavali múr a odchody aj príchody do tejto oblasti boli kontrolované (táto časť mi pripomenula istý film). Čo sa týka kapitol, v ktorých Michal začína brať antikoncepčné tabletky – prišla mi absolútne… ja na to nenachádzam slov. Bolo to niečo medzi absurditou, vtipom a ešte niečím ale to naozaj nedokážem vyjadriť. Myslím, že po prečítaní to bude každému jasné. Treba ale uznať, že bez tejto časti by bola kniha tuctová a určite by mi neutkvela v pamäti.

Michal Hvorecký je slovenský spisovateľ a publicista. Medzi jeho diela patria romány ako Plyš alebo Dunaj v Amerike. Jeho knihy vychádzajú vo viacerých jazykoch a krajinách. Román Plyš bol dokonca zinscenovaný.

Veľká vďaka internetovému e-book kníhkupectvu Raj Kníh za poskytnutú kópiu.

Moje hodnotenie: 4/10

Sheep