RECENZIA: Váš kluk – prostitut?

“Hloupost a nevzdělanost umí báječně navodit pocit spokojenosti se vším a nejvíc se sebou samým.”

Na knihu od Cyrila Valšíka: Váš kluk – prostitut? som dostal tip od jedného môjho kamaráta, keď sme sa bavili o takzvanej „brutálnejšej“ literatúre. Povedal mi, že ak mám odvahu, tak ju prečítam. Keďže ma v ostatnej dobe prestali baviť rôzne beletrie, tak som zodpovedne pristúpil k tejto literatúre faktu. A stálo to za to.

Vlastne neviem ani ako začať tento článok, tak do toho vhupnem priamo rovnými nohami. Knižka Váš kluk – prostitut? je o prostitúcii neplnoletých chlapcov v Čechách počas deväťdesiatych rokov minulého storočia. Knižný počin Cyrila Valšíka vyšiel len tento rok, ale sám autor sa priznáva, že touto problematikou sa zaoberal  roku od 1982. Chvíľu mu však trvalo, kým bol schopný o tom niečo napísať.

Kníh s podobnou tematikou na trhu nie je veľa, veď prečo aj. Ľudia akosi neradi čítajú knihy z šedej sféry ľudskej spoločnosti. Ja si myslím, že občas nezaškodí si prečítať aj takýto štýl knihy. Až potom si totiž človek uvedomí, že aké má vlastne v živote šťastie a že sú ľudia na tom aj horšie ako my. A predsa sa stále len sťažujeme…

Váš kluk - prostitut?Drsný dej knihy nás postupne zoznámi s jej hlavnými hrdinami. Je ich hneď niekoľko – Boro, Groffy, Láďa, Petr, Viktor, Dvojka, Tunte, Banán. Každý jeden z nich má svoj príbeh, niektoré sa navzájom prelínajú, niektoré nie. Niektorí sú chlapci, ktorí sa snažia prežiť v nemilosrdnej a krutej realite tým, že robia pre nich odporné veci, aby si zarobili. Celkom pozoruhodné je, že sú to väčšinou chlapci z ťažkých sociálnych podmienok a z rodín s mimoriadne narušenými vzťahmi.  Ich osud je väčšinou smutný a nezvratný,  a k tomuto prispievajú aj ľudia dospelí. Ich pasáci. Priznám sa, že keby som poznal osobne nejakého takého pasáka ako je Láďa, tak by som ho asi zabil.  Desím sa pomyslenia, že medzi nami chodia, takto zvrátení ľudia, ktorí egoisticky myslia na seba a nebránia sa nemilosrdne využívať na to druhých, dokonca deti.

V tejto knihe sa taktiež pochopiteľne pretriasa homosexualita. Dej nás zavedie priamo do sveta pedofilne zameraných homosexuálov. Určite nebudete veriť, ale častokrát sú to vzorní manželia, známi športovci, úspešní podnikatelia ,populárni herci a nadaní umelci. Hodnotiť homosexuálov tu nebudem (na to sú iné miesta), ale autor ich prostredie vykresľuje dokonale a prekvapujúco. Častokrát je cítiť, že autor nenapísal knihu za rok, ale na nej pracoval poriadne dlhý čas. Detailne vykreslené správanie a prostredie je miestami až šokujúce. Kto ma na očiach ružové okuliare, tak o nich určite príde.

Kvalitu knihy podčiarkuje aj fakt, že autor neberie ohľad na nič, používa vulgarizmy, ukazuje amorálne správanie v plnej nahote, opisuje odpudivé sexuálne správanie aktérov (našťastie, najhnusnejšie detaily si autor odpustil). Tieto skutočnosti sú pre prostituujúcich absolútne typické.

Niektoré pasáže knihy boli príliš aj na mňa.  Pár krát sa mi stalo, že som nebol schopný čítať knihu ďalej a musel som prestať. Dať si prestávku, niekedy aj dva-tri dni, než som mohol pokračovať. Musel som najprv získané informácie spracovať. Toto sa mi zatiaľ ešte nikdy nestalo pri žiadnej knižke. Nebudem polemizovať, či niektoré príbehy uvádzané v knihe boli celé pravdivé, alebo si ich autor poskladal z viacerých počutých príbehov.

Kniha ako taká nemá hlavný dej, ten je rozdelený do niekoľkých vedľajších dejov, zdanlivo so sebou nesúvisiacich.  Keďže je to beletria faktu, tak nemá ani typickú zápletku. Myslím, že ju ani nebolo príliš potreba. Zápletkou je samotná téma knihy.

Ako celok musím túto knihu hodnotiť veľmi kladne a odporúčam ju všetkým dospelým čitateľom. Teda, aby som sa opravil, toto dielko nie je pre všetkých, čítať ho môžu len jedinci, ktorí sa na to pripravia a budú vedieť preklenúť kritické momenty v knihe. Keď sa dostanú nakoniec, tak môžu nastať len dva prípady. V prvom prípade povie čitateľ, že daná knižka bola hnusný blud a nič mu nedala. Takého čitateľa nazývam čitateľ – ignorant, ktorý si nepredstavil, že na mieste hlavných hrdinov mohol skončiť  aj on alebo jeho blízki.  Neuvedomil si, že v našej spoločnosti sa objavujú aj takéto nádory.  Druhým a tým lepším prípadom je čitateľ, ktorý si po prečítaní knihy povie  wau – niečo som si uvedomil.

Aby som len nechválil tak spomeniem aj niekoľko záporov, ktoré mi počas čítania prekážali. V prvom rade to bola hatlanina češtiny a ruštiny jedného z hlavných aktérov, ktorej som vôbec nerozumel. Uznávam, že to malo prispieť k efektu knihy a podčiarknuť isté fakty, no mne sa to aj tak nepáčilo. Druhou vecou ktorá mi strašne prekážala, bol občas na seba nenadväzujúci dej, teda aspoň na prvý pohľad. Neskôr  človek nepresnosti, ktoré mu nesedeli , pochopil.

Na záver som nechal čerešničku na torte. Súčasťou knihy je aj štýlová látková tenučká záložka aká sa používa napríklad v diároch alebo encyklopédiách.  Je veľmi praktická, nemusíte si do knihy vkladať svoju záložku. Kiež by niečo takéto bolo vo všetkých knihách.

VERDIKT: Kniha  Váš kluk – prostitut? od Cyrila Valšíka je pozoruhodné dielo, ktoré vám ukáže svoje kvality postupne. Nie je určené pre masového čitateľa, ktorý sa nevie vysporiadať s niektorými aspektmi brutálneho života mladistvých prostitútov. Odporúčam ho pre jeho netypickosť,  výber a zaujímavé spracovanie témy a pre prípad, že potrebujete mrazivú sprchu do života.

HODNOTENIE:  93%

.

.