RECENZIA: Zastavte Dubčeka

Sedeli sme v parku a ona sa ma spýtala:”Aku knihu si čítal naposledy?” Odpovedal som: ”Zastavte Dubčeka”. “Kto to bol?”, spýtala sa. Bol som zaskočený, ale tváril som sa normálne. Pre tú istú otázku som totiž čítal túto knihu aj ja. Kto bol Alexander Dubček?

Zastavte Dubčeka!

Zastavte Dubčeka!

Ako som očakával, kniha sa nezačína retrospektívnou. Začína sa rozprávaním o migrácii Dubčekových rodičov za prácou do Ameriky. Pre hospodársku krízu sa Dubčekovci opäť vracajú do Uhrovca v roku 1921. Tu, v dome najväčšieho buditeľa slovenského národa Ľudovita Štúra, sa akoby predurčené narodil obroditeľ a veľký človek Alexander Dubček.

V rovnaký čas sa na obidvoch stranách Európy začali formovať kruté dejiny nasledujúceho polstoročia ľudskej histórie. Hitler bol prepustený za neúspešný puč proti bavorskej vláde, po smrti Lenina nastupuje do čela komunistickej strany neúspešný gruzínsky jezuitský seminarista Stalin.

Dubčekovci zaslepení vidinou budovania socializmu predajú všetok svoj majetok a nastúpia na vlak smerujúci do bohom zabudnutej Kazažskej autonómnej republiky. Tu malý Alexander spoznáva svoju životnú lásku Aničku, ale aj životného nepriateľa Kulifaja. Dubčekovci rýchlo vytriezveli a po mnohých peripetiach sa nakoniec v roku 1938 vrátili späť do Československa.

Odtiaľto začína samotný príbeh Alexandra Dubčeka. Jeho účasť v bojoch a povstaní, povojnové členstvo v strane, postupný rast do najvyšších kruhov, končiac na poste prvého tajomníka Ústredného Výboru Komunistickej Strany Československa - najmocnejšieho muža krajiny.

Dubček ani po tomto míľniku nebol ako ostatní vodcovia socialistického bloku. Stále sa prirodzene usmieval a vždy hovoril, že strana má slúžiť ľuďom, nie naopak. Podnecoval mnoho zmien v spoločnosti a budoval “socializmus s ľudskou tvárou”. Hrozba nezávislosti od východného bloku, jeho postoje a zmeny v spoločnosti vyvolali nevôľu v ostatných krajinách.

Špičkou díky do Dubčekovho srdca bol dátum 21. august 1968 a obsadenie Česko-Slovenska vojskami Varšavsekej zmluvy.
Čo sa dialo ďalej nie je história, ale včerajšok. Včerajšok, ktorý časť národa zažila a časť o ňom nič nevie. Ako autor tejto recenzie sám patrím medzi časť populácie, ktorá sa narodila v na prelome 80. a 90. rokov alebo po. V školských laviciach sa o týchto udalostiach nič nedozviete, kedže kvalitné učebnice chýbajú. Tobôž nie, aby boli čerstvé a obsahovali ucelené informácie o problematike len spred dekády rokov. Potom sa stane, že keď sa vás niekto starší spýta kto bol posledný prezident ČSFR, nad Václavom Havlom určite neuvažujete…

Aj keď sa Alexander Dubček spája s rokom 1968, bol tu s nami, žil a ako jakobín za živa požraný svojou revolúciu odolával režimu. Nakoniec nás opustil v roku 1992. V knihe Dubček možno v niektorých častiach vyznieva svojim konaním rozpoluplne. No história ukázala, že silou vynútená zmena nemohla zastaviť transformáciu spoločnosti a  rozklad strany; a jeho konanie bolo teda správne.

Kniha je z časti románom a Dubčekovým životopisom, literatúrou faktu. Je písaná formou rozprávania, opisom jednotlivých fáz života. Príbeh dotvára mnoho rozhovorov. Aj keď je väčšina osobných rozhovorov medzi Dubčekom a rodinou, priateľmi, spolustraníkmi vymyslená; v knihe sa nájdu aj skutočné rozhovory, ktoré pracne zachytili tajné služby socialistických krajín.

Napriek politickej minulosti autora, z knihy necítiť zaujatosť k žiadnemu politickému smeru. Kniha sa zdá byť historicky vyvážená s ľudským príbehom, napísaná formou krížením žánrov. Odporúčal by som ju prečítať každému ponovembrovému dieťaťu. Bolo by dobré, keby si našla cestu medzi školskú mládež a nahradila tak niektoré nekvalitné povinné čítanie.

Andrej Buday

———————————————————————————————

“Ústřední úloha socialistické společnosti spočívá v překonání predátorské fáze lidské evoluce.”